GDDKiA szuka wykonawcy projektu i budowy odcinka S10 Wyrzysk - Nakło nad Notecią o długości 20 km
Odcinek Wyrzysk - Bydgoszcz Zachód, w podziale na dwa odcinki realizacyjne, będzie przedłużeniem S10 w woj. kujawsko-pomorskim. Na projekt i budowę pierwszego z nich (tj. Wyrzysk - Nakło nad Notecią) ogłoszono już przetarg. W najbliższych dniach ogłoszone zostanie postępowanie dla odcinka Nakło nad Notecią - Bydgoszcz Zachód (19,5 km).
- Przetarg obejmuje 20-kilometrowy odcinek od obwodnicy Wyrzyska (obecnie jednojezdniowa S10) do planowanego węzła Nakło nad Notecią – informuje GDDKiA. - S10 biec będzie na północ, równolegle do obecnej DK10, która docelowo stanie się drogą wojewódzką. W ramach odcinka powstanie 15 obiektów inżynierskich, dwa węzły (Sadki, Nakło nad Notecią) oraz para Miejsc Obsługi Podróżnych w Mrozowie. Tym samym skróci się czas przejazdu na trasie Szczecin – Bydgoszcz. Poprawi się też połączenie całego regionu z północną Wielkopolską i woj. zachodnio-pomorskim. Na oferty czekamy do 14 stycznia 2026 r. Zawarcie umowy z wykonawcą planujemy w połowie przyszłego roku, po czym nastąpi etap opracowania projektu budowlanego i procedury związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę (decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - ZRID). Prace budowlane planowane są na lata 2028-2031 – dodają drogowcy.
Przygotowania do budowy S10 rozpoczęły się jeszcze w 2018 roku od zawarcia umowy na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ etap I). W 2021 r. złożono wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, którą Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wydał w listopadzie 2022 r. W 2023 r. ogłoszono przetarg na badania podłoża pod S10 wraz z elementami Koncepcji Programowej. W latach 2024-2025 w ramach umowy z Transprojekt Gdański, biuro projektów wykonało badania podłoża pod inwestycję. Jako ciekawostkę należy wskazać, że badania zrealizowane były m.in. przy użyciu sondy Boxed Crawler 100 kN, po raz pierwszy zastosowanej w Polsce.
- Droga ekspresowa S10 będzie częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), zapewniającej połączenia o strategicznym znaczeniu dla Europy – zaznacza GDDKiA. - S10 połączy porty w Szczecinie (od autostrady A6) i Świnoujściu (przez drogę ekspresową S3), przez Bydgoszcz i Toruń, z planowaną Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Łączna długość drogi wyniesie ponad 400 km.
fot. GDDKiA
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie