Reklama

Trasa S5 Bydgoszcz-Świecie. Stała organizacja, drogowcy podsumowują inwestycję

Zasadnicze roboty na budowie drogi ekspresowej S5 ze Świecia do Bydgoszczy zostały ukończone. Dzięki temu można było wprowadzić stałą organizację ruchu na tym ponad 22-kilometrowym odcinku. Pod koniec ubiegłego roku wdrożono zmiany na jezdni prowadzącej z Bydgoszczy w stronę Świecia. Następnie ograniczenie zostało zdjęte na jezdni w stronę Bydgoszczy. Oznacza to, że na całej długości drogi S5 w województwie kujawsko-pomorskim jeździmy już z docelową dozwoloną prędkością

Odcinek z Dworzyska (węzeł Świecie Południe) do Aleksandrowa (węzeł Bydgoszcz Północ) ma długość 22,4 km i w większości przebiega śladem starej drogi krajowej nr 5. Fragmenty nowej jezdni udostępniane były stopniowo, wraz z postępem prac budowlanych. Jeszcze w czerwcu br. oddano do ruchu cztery kilometry odcinka S5, omijającego Aleję Dębową w Borównie i Kusowie. Tym samym odcinek starej DK5 stał się wyłącznie drogą lokalną, a ruch tranzytowy zaczął przebiegać przez S5. 

- Następnym krokiem było udostępnienie (z końcem sierpnia br.) przekroju 2x2 trasy głównej drogi ekspresowej S5 w Trzeciewcu oraz pomiędzy Dworzyskiem i Grucznem – informuje bydgoski oddział GDDKiA. - Dzięki temu kierowcy uzyskali dodatkowe trzy kilometry jezdni w pełnym przekroju. Kolejne etapy wdrożyliśmy między 18 a 21 października. W ramach zmian udostępniliśmy przekrój 2x2 trasy głównej S5 od Trzeciewca do wiaduktu w Zawadzie. Następnie z Zawady do węzła Pruszcz, a finalnie na pozostałym odcinku - pomiędzy węzłem Pruszcz a węzłem Gruczno. Dzięki temu udostępniliśmy cały przekrój odcinka S5 na zasadach czasowej organizacji ruchu, z ograniczeniem prędkości do 80 km/h na czas wykonania pozostałych prac – dodają drogowcy.

Przez ostatnie tygodnie trwały roboty wykończeniowe na tym odcinku. Wykonawca uzyskał również ostatnią decyzję o pozwoleniu na użytkowanie, przewidzianą w trakcie realizacji zadania. Dzięki zakończeniu robót zasadniczych, możliwe było wprowadzenie stałej organizacji ruchu na całym odcinku S5 zdejmując też dotychczasowe ograniczenia do 80 km/h.

- Droga ekspresowa S5 w województwie kujawsko-pomorskim ma łącznie 128 kilometrów długości – przekazała GDDKiA. - Kierowcy zyskali szlak łączący Wrocław, Poznań i Bydgoszcz z autostradą A1 w okolicy Grudziądza. Łączny koszt inwestycji to ok. 3,4 mld zł, z czego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to prawie 1,8 mld zł. 

W przyszłości S5 połączy się z S7 pod Ostródą. W październiku 2021 roku podpisano umowę z wykonawcą dokumentacji. Jego najważniejszym zadaniem będzie uzyskanie decyzji środowiskowej dla przyszłej drogi. Aktualnie trwają prace nad wariantami jej przebiegu, analizą ruchu oraz inwentaryzacją przyrodniczą. Odbyły się też spotkania z samorządowcami, a na początku 2023 roku planowane są informacyjne spotkania z mieszkańcami gmin, przez które poprowadzone są warianty drogi. Drogowcy szacują, że prace przygotowawcze wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych zakończą się w 2028 r. Orientacyjny koszt tych prac wyniesie około 33 mln zł. Inwestycja został ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).  

Oznacza to, że w przyszłości powstanie w woj. kujawsko-pomorskim dodatkowo około 45 km drogi ekspresowej S5 (oraz 45 km w woj. warmińsko-mazurskim).

Fot. GDDKiA

Aplikacja nswiecie.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo nSwiecie.pl




Reklama
Wróć do