
Powrót połączeń kolejowych do Świecia od dawna poruszany jest przez włodarzy i mieszkańców. Rozważane były trzy warianty, a każdy z nich budzi zastrzeżenia.
Jednym z wariantów powrotu połączeń kolejowych do Świecia było odnowienie linii kolejowej nr 240, w ramach której powstałby zajazd kieszeniowy na trasie Terespol Pomorski – Świecie. Projekt ten realizowany byłoby w 85 proc. z funduszy unijnych i w 15 proc. ze środków samorządowych. Rozwiązanie to uznane jest jednak za mało korzystne dla rozwoju Świecia, ponieważ nie zapewnia mieszkańcom pełnego dostępu do połączeń kolejowych. Dodatkowo zakłada finansowanie w 15 proc. z funduszu samorządów, na co nie zgodził się burmistrz Świecie, Krzysztof Kułakowski. Druga możliwość to zadbanie o poprawę komunikacji autobusowej z Terespolem Pomorskim i utworzenie w nim węzła komunikacyjnego. Terespol Pomorski jest jednak zbyt małą stacją, więc pociągi pośpieszne nie będą się tam zatrzymywać. Od niedawna rozważana jest trzecia możliwość, zaproponowana przez Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Zaproponował budowę dworca kolejowego na Mariankach i włączenie go do linii kolejowej nr 131 na trasie Chorzów Batory – Tczew.
Przeciwny budowie dworca na Mariankach jest Wójt Gminy Jeżewo Maciej Rakowicz. – Zabranie linii kolejowej nr 131 z Laskowic i poprowadzenie jej przez Świecie spowoduje odcięcie mieszkańców Grudziądza, Brodnicy i Jabłonowa od bezpośrednich połączeń kolejowych z południem Polski, nie mówiąc o mieszkańcach Gmin z Naszego powiatu – argumentuje Rakowicz. – Dodatkowo budowanie nowej linii, która ma być przedłużeniem linii kolejowej nr 131 przy prędkościach do 200 km/h punktu widzenia technicznego i bezpieczeństwa podróżujących pasażerów jest raczej niemożliwa, a na pewno nie uzasadniona ekonomicznie. Dobrym rozwiązaniem byłoby lepsze skomunikowanie Świecia z Laskowicami, na przykład w ramach programu Autobus Plus. Byłoby to zdecydowanie tańsze rozwiązanie, niż budowa linii nr 131 kilkaset milionów złotych. Natomiast jestem za odbudową linii kolejowej nr 240 Świecie – Terespol Pomorski w ramach programu rządowego „Kolej Plus”. Wójt Jeżewa wysłał pismo do Marszałka, w którym podaje szereg argumentów przeciwko budowie dworca kolejowego na wysokości Marianek.
Podczas ostatniej sesji Rady Miasta Świecia, 28 maja, poparł wiceburmistrz Świecia Paweł Knapik wyrażał się przychylnie o trzeciej, alternatywnej propozycji powrotu kolei do Świecia. Uznał jednak ją za zbyt kosztowną, a za bardziej realną uważa modernizację dworca kolejowego w Terespolu Pomorskim.
Pomysłodawca powrotu kolei do Świecia, radny Dariusz Woźniak, uważa, że to najlepsze rozwiązanie. – Europejska linia kolejowa nr 131 ma znaczenie komunikacyjne jak autostrada A1 czy trasa S5 – mówi Woźniak. – Miałaby to być inwestycja centralna, finansowana w całości przez PKP. Projekt miałby realizować dwa cele. Jeden to włączenie Świecia do linii kolejowej nr 131 poprzez budowę nowych torów z Terespola Pomorskiego do Świecia i ponowne wpięcie przed Laskowicami Pomorskim. Drugi to utrzymanie połączeń kolejowych w Laskowicach, dzięki wydłużeniu do Świecia linii nr 208 przebiegającej przez Lniano i Drzycim oraz nr 215 przez Czersk i Osie. Pomoże to nie tylko Laskowicom, zwiększyć ilość pasażerów w składach, ale także mieszkańcom okolicznych gmin szybko i tanio dostać się do Świecia lub dalej. Ponadto stacja w Laskowicach mogłaby być stacją towarową, dzięki czemu wzrośnie wpływ z podatków i powstaną nowe miejsca pracy. Pomysł jest na etapie założeń, nie ma jeszcze konkretnych informacji dotyczących przebiegu zrestrukturyzowanej trasy linii nr 131. Będzie to zadanie należące do specjalistów, którzy odpowiadać będą za prawidłowe usytuowanie przebiegu tych linii kolejowych, z uwzględnieniem obu celów – wyjaśnia.
Nowy dworzec kolejowy, miałby znajdować się w Świeciu, na wysokości osiedla Marianki, tuż za obwodnicą. Dzięki takiemu rozwiązaniu tory nie przecinałyby drogi.
fot. Google
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Nowy dworzec na Mariankach za obwodnica to jedyna opcja warta uwagi. Do Przechowa żadne szybkie pociągi nie będą jeździć a bus do Terespola plus pociąg do Bydgoszczy plus miejski albo tramwaj to żadna konkurencja dla samochodu.
Koszty byłyby ogromne, ale to pewnie jedna na 100 lat szansa żeby sensownie przyłączyć Świecie do sieci kolejowej.
Piter, co ty (używając staroświeckiego języka) fanzolisz? Napiszę krótko, wal się człowieczku, potomku, którego rodziców przywieźli do Świecia w kanach od mlyka.
NIE STAĆ ICH NA PKS DO LASKOWIC (OD 3 M-CY NIE KURSUJE TAM ŻADEN AUTOBUS, POMIMO PROGRAMU RZĄDOWEGO PKS+), A CHCĄ BUDOWAĆ NOWĄ KOLEJ DO ŚWIECIA. WIADUKT W LASKOWICACH I ZADBANIE O DOBRE SKOMUNIKOWANIE Z TAMTEJSZYM DWORCEM TO ROZSĄDNE ROZWIĄZANIE. BUDOWANIE KOSZTOWNEJ LINI PRZEZ MARIANKI JEST NIEOPŁACALNE, A DOJAZD DO BYDGOSZCZY I TAK LEPSZY BĘDZIE DROGOWY
Widzę, że wy mieszkańcy Świecia macie poglądy podobne do pana Trzaskowskiego: po co budować w Polsce duże lotnisko skoro będzie takie w Niemczech. Analogicznie: po co w miasteczku Świecie kolej, skoro można pojechać do Laskowic. W sumie do Bydgoszczy też nie jest daleko, a tam zatrzymują się pociągi pospieszne. Chcecie zostać zaściankiem, proszę bardzo.
Nie zagłębiając się w szczegóły: miejscowość wielkości Świecia nad Wisłą po prostu powinna mieć dostęp do kolei pasażerskich. Dają Wam kolej za darmo, a Wy jej nie chcecie. Dzięki kolei, Świecie nad Wisłą byłoby bardziej rozpoznawalne w skali całego regionu. Dziwię się Wam.
Zagłosujcie na Czoskoskiego to zwiną Wam drogę dojazdową do S5 i nię będziecie mieli nawet dojazdu do Bydgoszczy. Co za ludzie.
Uważam że najlepszym pomysłem jest zainwestowanie w dworzec Terespol Pomorski jako kluczowy węzeł dla Świecia i Chełmna , zainwestować w rozbudowę i infrastrukturę wokół i problem byłby rozwiązany za mniejsze pieniądze i z akceptacją większości mieszkańców a nie cudowanie z nowymi trasami przez Marianki dokąd i tak musieliby pasażerowie dojechać komunikacją miejską lub autem tak jak do Terespola
Nie ma takiego miasta: Świecie nad Wisłą - jest: Świecie. Równie dobrze można napisać: Bydgoszcz nad Wisłą albo Toruń nad Wisłą.
Uważam, że Świecie ma idealny dojazd do Bydgoszczy ze swojego Centrum, tylko wyremontować linię z Terespola Pom. i puścić po niej tzw kolej miękką do Bydgoszczy. Można ze sobą zabrać rower czy hulajnogę jak ktoś ma troszkę dalej od dworców. Magistrala do Gdańska nie jest obciążona dużym ruchem, więc można dopasować się z rozkładem jazdy według własnych potrzeb.
A najlepsze rozwiązanie - włączyć Terespol Pomorski do granic miasta Świecia. Przemianować nazwę stacji na Świecie. Zrobić linię autobusową do centrum. Wtedy i Miasto Świecie się powiększy i ranga stacji kolejowej wzrośnie. Będzie to wtedy największe miasto na linii pomiędzy Tczewem a Bydgoszczą. Z czasem i więcej pociągów tam się zatrzyma. Może głupie, ale w Jaworznie właśnie tak zrobiono.