
Marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki spotkał się z przedstawicielami administracji największych miast regionu, by rozmawiać o kolejnych krokach zmierzających do uzyskania korzystnych dla naszego województwa rozwiązań w planowanej sieci kolei dużych prędkości (KDP), która ma powstać w Polsce w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK)
- To robocze spotkanie związane z pracami nad treścią porozumienia w tej sprawie, które zamierzamy zaproponować 1 grudnia możliwie szerokiemu gronu interesariuszy, wśród których będą nie tylko samorządowcy, ale też przedstawiciele środowisk naukowych i gospodarczych – podkreśla marszałek. - [Nowy] rząd, jeśli ma zamiar realizować projekt budowy szybkiej kolei w Polsce, musi uwzględnić nasze oczekiwania - to znaczy zachować w planach linię biegnąca przez Grudziądz w stronę Gdańska, ale też dołączyć do tych planów linie budowane w takich samych parametrach przebiegające przez Włocławek, Toruń i Bydgoszcz. Nie wyobrażamy sobie, żeby nasze trzy największe miasta zostały pominięte w tak ważnym cywilizacyjnym projekcie rozwojowym. Trudno też sobie wyobrazić, żeby teraz, kiedy zmienia się rząd, ten nasz postulat nie został uwzględniony. Ponawiamy go i będziemy walczyć tak długo, aż otrzymamy satysfakcjonującą odpowiedź. Domagamy się przy tym nowoczesnych rozwiązań, co tym przypadku oznacza również poprowadzenie linii szybkiej kolei do centrów miast. Żyjemy w XXI wieku, a proponowane nam obecnie rozwiązania są komunikacyjnymi anachronizmami – dodał Piotr Całbecki.
Przypomnijmy, że to już kolejne spotkanie w tej sprawie. Wcześniej przyjęto stanowisko, w którym stwierdzono, że województwo kujawsko-pomorskie, podobnie jak inne polskie regiony, powinno być beneficjentem inwestycji, co oznacza przede wszystkim budowę linii kolejowej Bydgoszcz-Toruń-Włocławek w najwyższych standardach. Podobny w wymowie dokument, wzywający rząd do korzystnych dla Kujaw i Pomorza zmian w koncepcji sieci kolei dużych prędkości, przyjął w czerwcu sejmik województwa.
- Zakładana budowa sieci KDP związana jest, jak dotychczas, z pracami nad powstaniem Centralnego Portu Komunikacyjnego między Warszawą i Łodzią – informuje Beata Krzemińska, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego. - Ma powstać 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących ze wszystkich polskich regionów do Warszawy i CPK, składających się z nowych linii o standardzie dużych prędkości oraz ze zmodernizowanych elementów istniejącej infrastruktury kolejowej. Łącznie miałoby powstać 2 tysiące kilometrów nowych torów. Według powszechnych ocen, sieć KDP, która powstanie w Polsce prędzej czy później, ukształtuje i spetryfikuje relacje transportowe w kraju na wiele dziesięcioleci. Obecny jej schemat, który praktycznie pomija najważniejsze miasta naszego regionu, nie jest dla nas satysfakcjonujący – dodaje.
O planach związanych z tym zadaniem inwestycyjnych pisaliśmy także w naszych artykułach:
Nowe linie kolejowe w gminie Dragacz. Jakie są wstępne koncepcje?
Fot. Szymon Zdziebło
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Taaa, po remoncie mostu Grudziądzkiego pociągi będą mogły jeździć 80 m na godzinę , cośkolwiek brakuje do 240 pociągów wielkich prędkości. A to mamy przekop mierzei Wiślanej na ciul komu potrzebny, a to budujemy CPK w czasach wojen o ropę i surowce, no chyba że zamierzamy tam witać chlebem i solą np rosyjską dywizję powietrzno-desantową . Niech rządzący wreszcie zbudują np drogi po wioskach i miastach a przestaną snuć plany utopii na ciężkie pieniądze i do realizacji na święty nigdy. Polska jako hub lotniczy, dla kogo ?
dla srodkowej europy, trzeba w koncu brac za to pieniadze a nie placic zachodnim sasiadom
A brałeś pod uwagę budowę nowego mostu kolejowego przez Wisłę?
Stefek, brałem , wg mapy przebiegu trzeba nawet dwa mosty kolejowe, za Grudziądzem może i pikuś , a z centrum gdzie ? Powiedzmy dalej że to problem Grudziądza a u nas ? Gdzie proponujesz ? Przez kilkadziesiąt zabudowań, a może przez budynki U.G ? a potem co przez Grupę zwaną Grupę placem, przez dolną Grupę i Komórsk? To sen szalonego, są istniejące szlaki kolejowe które trzeba udrożnić, ale ilu ludzi z Grudziądz pojedzie do Gdańska szybką koleją , raz potrzeba a dwa ceny- jak w Pendolino albo więcej? To prostu megalomania do kwadratu . Oczywiście wielkie ośrodki miejskie mają potrzeby takich kolei, Ale Grudziądz ? Dragacz ? Warlubie? Cała Polska na placu budowy CPK? No tak Hitler tak budował i my też pójdziemy tym śladem :) To 1000 razy głupszy projekt jak przekop i 100 krotnie większe koszty, najpierw przywróćmy transport 14 milionom ludzi wykluczonych ze stref transportowych, utwardźmy drogi w miastach i na wsiach a potem zabierajmy się za głupoty, Ostrołękę już mieliśmy , za mało nam ? Pozdrawiam