Reklama

Kolej dużych prędkości. - Musimy trzymać rękę na pulsie – podkreśla marszałek województwa

Marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki spotkał się z przedstawicielami administracji największych miast regionu, by rozmawiać o kolejnych krokach zmierzających do uzyskania korzystnych dla naszego województwa rozwiązań w planowanej sieci kolei dużych prędkości (KDP), która ma powstać w Polsce w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK)

- To robocze spotkanie związane z pracami nad treścią porozumienia w tej sprawie, które zamierzamy zaproponować 1 grudnia możliwie szerokiemu gronu interesariuszy, wśród których będą nie tylko samorządowcy, ale też przedstawiciele środowisk naukowych i gospodarczych – podkreśla marszałek. - [Nowy] rząd, jeśli ma zamiar realizować projekt budowy szybkiej kolei w Polsce, musi uwzględnić nasze oczekiwania - to znaczy zachować w planach linię biegnąca przez Grudziądz w stronę Gdańska, ale też dołączyć do tych planów linie budowane w takich samych parametrach przebiegające przez Włocławek, Toruń i Bydgoszcz. Nie wyobrażamy sobie, żeby nasze trzy największe miasta zostały pominięte w tak ważnym cywilizacyjnym projekcie rozwojowym. Trudno też sobie wyobrazić, żeby teraz, kiedy zmienia się rząd, ten nasz postulat nie został uwzględniony. Ponawiamy go i będziemy walczyć tak długo, aż otrzymamy satysfakcjonującą odpowiedź. Domagamy się przy tym nowoczesnych rozwiązań, co tym przypadku oznacza również poprowadzenie linii szybkiej kolei do centrów miast. Żyjemy w XXI wieku, a proponowane nam obecnie rozwiązania są komunikacyjnymi anachronizmami – dodał Piotr Całbecki.

Przypomnijmy, że to już kolejne spotkanie w tej sprawie. Wcześniej przyjęto stanowisko, w którym stwierdzono, że województwo kujawsko-pomorskie, podobnie jak inne polskie regiony, powinno być beneficjentem inwestycji, co oznacza przede wszystkim budowę linii kolejowej Bydgoszcz-Toruń-Włocławek w najwyższych standardach. Podobny w wymowie dokument, wzywający rząd do korzystnych dla Kujaw i Pomorza zmian w koncepcji sieci kolei dużych prędkości, przyjął w czerwcu sejmik województwa.

- Zakładana budowa sieci KDP związana jest, jak dotychczas, z pracami nad powstaniem Centralnego Portu Komunikacyjnego między Warszawą i Łodzią – informuje Beata Krzemińska, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego. - Ma powstać 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących ze wszystkich polskich regionów do Warszawy i CPK, składających się z nowych linii o standardzie dużych prędkości oraz ze zmodernizowanych elementów istniejącej infrastruktury kolejowej. Łącznie miałoby powstać 2 tysiące kilometrów nowych torów. Według powszechnych ocen, sieć KDP, która powstanie w Polsce prędzej czy później, ukształtuje i spetryfikuje relacje transportowe w kraju na wiele dziesięcioleci. Obecny jej schemat, który praktycznie pomija najważniejsze miasta naszego regionu, nie jest dla nas satysfakcjonujący – dodaje.

O planach związanych z tym zadaniem inwestycyjnych pisaliśmy także w naszych artykułach:

Szybka kolej w naszym regionie. Tadeusz Pogoda wnioskuje o pełniejsze włączenie woj. kujawsko-pomorskiego w sieć

Nowe linie kolejowe w gminie Dragacz. Jakie są wstępne koncepcje?

Fot. Szymon Zdziebło

Aplikacja nswiecie.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Mieszkaniec Gminy Dragacz - niezalogowany 2023-11-09 21:42:49

    Taaa, po remoncie mostu Grudziądzkiego pociągi będą mogły jeździć 80 m na godzinę , cośkolwiek brakuje do 240 pociągów wielkich prędkości. A to mamy przekop mierzei Wiślanej na ciul komu potrzebny, a to budujemy CPK w czasach wojen o ropę i surowce, no chyba że zamierzamy tam witać chlebem i solą np rosyjską dywizję powietrzno-desantową . Niech rządzący wreszcie zbudują np drogi po wioskach i miastach a przestaną snuć plany utopii na ciężkie pieniądze i do realizacji na święty nigdy. Polska jako hub lotniczy, dla kogo ?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Rafał - niezalogowany 2023-11-10 11:51:00

    dla srodkowej europy, trzeba w koncu brac za to pieniadze a nie placic zachodnim sasiadom

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Stefek - niezalogowany 2023-11-10 10:38:21

    A brałeś pod uwagę budowę nowego mostu kolejowego przez Wisłę?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Mieszkaniec Gminy Dragacz - niezalogowany 2023-11-17 17:49:28

    Stefek, brałem , wg mapy przebiegu trzeba nawet dwa mosty kolejowe, za Grudziądzem może i pikuś , a z centrum gdzie ? Powiedzmy dalej że to problem Grudziądza a u nas ? Gdzie proponujesz ? Przez kilkadziesiąt zabudowań, a może przez budynki U.G ? a potem co przez Grupę zwaną Grupę placem, przez dolną Grupę i Komórsk? To sen szalonego, są istniejące szlaki kolejowe które trzeba udrożnić, ale ilu ludzi z Grudziądz pojedzie do Gdańska szybką koleją , raz potrzeba a dwa ceny- jak w Pendolino albo więcej? To prostu megalomania do kwadratu . Oczywiście wielkie ośrodki miejskie mają potrzeby takich kolei, Ale Grudziądz ? Dragacz ? Warlubie? Cała Polska na placu budowy CPK? No tak Hitler tak budował i my też pójdziemy tym śladem :) To 1000 razy głupszy projekt jak przekop i 100 krotnie większe koszty, najpierw przywróćmy transport 14 milionom ludzi wykluczonych ze stref transportowych, utwardźmy drogi w miastach i na wsiach a potem zabierajmy się za głupoty, Ostrołękę już mieliśmy , za mało nam ? Pozdrawiam

    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo nSwiecie.pl




Reklama
Wróć do