Reklama

Szybka kolej w naszym regionie. Tadeusz Pogoda wnioskuje o pełniejsze włączenie woj. kujawsko-pomorskiego w sieć

17 maja w Toruniu samorządowcy i eksperci rozmawiali na temat kolei dużych prędkości (KDP) powstającej w Polsce w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK)

- Centralny Port Komunikacyjny, nad powstaniem którego trwają obecnie zaawansowane prace, to przyszły wielki hub komunikacyjny między Warszawą i Łodzią, integrujący transport lotniczy, kolejowy i drogowy – informuje Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego. - W odległości 37 kilometrów na zachód od stolicy na obszarze 3 tysięcy hektarów zostanie wybudowany port lotniczy, który początkowo będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. Na program kolejowy inwestycji składa się budowa 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących ze wszystkich polskich regionów do Warszawy i CPK. Każda ze szprych składać się będzie z nowych linii o standardzie dużych prędkości oraz ze zmodernizowanych elementów istniejącej infrastruktury kolejowej. Docelowo powstać ma prawie 2 tysiące kilometrów nowych torów – dodaje biuro prasowe.

„Przedsięwzięcie cywilizacyjne o wielkim znaczeniu rozwojowym”

Uczestniczący w konferencji eksperci podkreślali, że kolej dużych prędkości to przedsięwzięcie cywilizacyjne o wielkim znaczeniu rozwojowym i modernizacyjnym pod warunkiem, że linie kolejowe zostaną właściwie poprowadzone. Dr Michał Wolański ze Szkoły Głównej Handlowej mówił w tym kontekście o koniecznym dialogu z decydentami, a prof. Michał Wołek z Uniwersytetu Gdańskiego o modelu, który realizuje obecnie w tej dziedzinie Wielka Brytania, gdzie w tym standardzie powstaje połączenie Londynu z północą Anglii.

Wszystkie postulaty zostały odrzucone

- Nie można prowadzić tego rodzaju projektów bez podmiotów, które reprezentują lokalne społeczności, bez samorządowych władz województwa reprezentujących dwumilionowy region - stwierdził w wypowiedzi dla mediów marszałek Piotr Całbecki. - Kolej dużych prędkości nie interesuje nas jako przedsięwzięcie tranzytowe, ale jako projekt, z którego skorzystają wszyscy mieszkańcy Kujaw i Pomorza. Jak na razie wszystkie nasze postulaty w tej kwestii zostały odrzucone. Mam nadzieję, że ktoś w końcu usiądzie z nami do stołu i podejmie partnerską rozmowę – dodał Całbecki.

Aktualny schemat kolei dużych prędkości nie jest dla naszego województwa satysfakcjonujący

Zebrani – wśród których byli m.in. radni województwa Stanisław Pawlak, Jacek Chmarzyński i Tadeusz Pogoda (były burmistrz Świecie) - przyjęli stanowisko, w którym stwierdza się, że województwo kujawsko-pomorskie podobnie jak inne polskie regiony powinno być beneficjentem inwestycji; aktualny schemat kolei dużych prędkości nie jest dla naszego województwa satysfakcjonujący; inwestycje strategiczne, także najwyższej rangi, mające wpływ na kształtowanie konkurencyjności całego kraju, muszą być realizowane z intencją poszukiwania satysfakcjonujących rozwiązań z uwzględnieniem interesów społeczności lokalnych; samorząd województwa z zadowoleniem przyjmuje umieszczenie w sieci Grudziądza i będzie zabiegać o budowę linii kolejowej Bydgoszcz-Toruń-Włocławek w najwyższych standardach.

Stanowisko podsumowujące

Po spotkaniu sporządzone zostało stanowisko podsumowujące konferencję poświęconą realizacji linii Kolei Dużych Prędkości w ramach Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego ,na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Poniżej zamieszczamy jego treść.

1. Budowa linii Kolei Dużych Prędkości w ramach Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego ukształtuje relacje transportowe pomiędzy głównymi ośrodkami miejskimi i poszczególnymi częściami kraju na następne kilkadziesiąt lat. Znaczące skrócenie czasu podróży oraz sam fakt realizacji połączeń z wykorzystaniem bardzo nowoczesnej infrastruktury i środków transportu spowodują, że ośrodki i regiony w nie wyposażone, zyskają nowe, bardzo silne i trwałe impulsy rozwojowe, a ośrodki i regiony pominięte przy realizacji sieci – zostaną zmarginalizowane. Województwo kujawsko-pomorskie, podobnie jak inne polskie regiony, powinno być beneficjentem tej inwestycji. Takie jego uwzględnienie realizowałby także ideę równoważenia rozwoju kraju.

2. Aktualna wizja ukształtowania sieci Kolei Dużych Prędkości w kraju nie może być satysfakcjonująca dla województwa kujawsko-pomorskiego. Sprowadza województwo wyłącznie do roli marginalnej przestrzeni tranzytowej, tworząc „wewnętrzne peryferie” w centrum kraju. Cztery z pięciu największych miast regionu (Bydgoszcz, Toruń, Włocławek i Inowrocław) nie znajdują się w planowanym przebiegu nowo projektowanych linii. Tak planowana inwestycja obniży konkurencyjności województwa.

3. Inwestycje strategiczne, nawet te najwyższej rangi, mające wpływ na kształtowanie konkurencyjności całego kraju, powinny być realizowane z intencją poszukiwania satysfakcjonujących rozwiązań, a także z uwzględnieniem interesów społeczności i samorządów lokalnych. Nie akceptuje się więc wariantów trasowanych linii, które generują konflikty społeczne. W sytuacjach spornych zawsze należy popierać mieszkańców i samorządy lokalne.

4. W związku z powyższym uczestnicy konferencji uważają za w pełni zasadne i niezbędne podejmowanie starań o pełniejsze włączenie województwa kujawsko-pomorskiego w sieć Kolei Dużych Prędkości. Obecnie trasowana linia z CPK przez Grudziądz do Trójmiasta musi zostać uzupełniona o nową linię w najwyższych standardach z Włocławka przez Toruń do Bydgoszczy. Niezbędne jest także dążenie do zapewnienia dobrego skomunikowania obydwu miast stołecznych województwa kujawsko-pomorskiego z sąsiednimi ośrodkami regionalnym, zwłaszcza z Trójmiastem.

Fot. główne - wikipedia

Fot. w galerii - materiały urzędu marszałkowskiego

Aplikacja nswiecie.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo nSwiecie.pl




Reklama
Wróć do