
17 maja w Toruniu samorządowcy i eksperci rozmawiali na temat kolei dużych prędkości (KDP) powstającej w Polsce w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK)
- Centralny Port Komunikacyjny, nad powstaniem którego trwają obecnie zaawansowane prace, to przyszły wielki hub komunikacyjny między Warszawą i Łodzią, integrujący transport lotniczy, kolejowy i drogowy – informuje Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego. - W odległości 37 kilometrów na zachód od stolicy na obszarze 3 tysięcy hektarów zostanie wybudowany port lotniczy, który początkowo będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. Na program kolejowy inwestycji składa się budowa 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących ze wszystkich polskich regionów do Warszawy i CPK. Każda ze szprych składać się będzie z nowych linii o standardzie dużych prędkości oraz ze zmodernizowanych elementów istniejącej infrastruktury kolejowej. Docelowo powstać ma prawie 2 tysiące kilometrów nowych torów – dodaje biuro prasowe.
„Przedsięwzięcie cywilizacyjne o wielkim znaczeniu rozwojowym”
Uczestniczący w konferencji eksperci podkreślali, że kolej dużych prędkości to przedsięwzięcie cywilizacyjne o wielkim znaczeniu rozwojowym i modernizacyjnym pod warunkiem, że linie kolejowe zostaną właściwie poprowadzone. Dr Michał Wolański ze Szkoły Głównej Handlowej mówił w tym kontekście o koniecznym dialogu z decydentami, a prof. Michał Wołek z Uniwersytetu Gdańskiego o modelu, który realizuje obecnie w tej dziedzinie Wielka Brytania, gdzie w tym standardzie powstaje połączenie Londynu z północą Anglii.
Wszystkie postulaty zostały odrzucone
- Nie można prowadzić tego rodzaju projektów bez podmiotów, które reprezentują lokalne społeczności, bez samorządowych władz województwa reprezentujących dwumilionowy region - stwierdził w wypowiedzi dla mediów marszałek Piotr Całbecki. - Kolej dużych prędkości nie interesuje nas jako przedsięwzięcie tranzytowe, ale jako projekt, z którego skorzystają wszyscy mieszkańcy Kujaw i Pomorza. Jak na razie wszystkie nasze postulaty w tej kwestii zostały odrzucone. Mam nadzieję, że ktoś w końcu usiądzie z nami do stołu i podejmie partnerską rozmowę – dodał Całbecki.
Aktualny schemat kolei dużych prędkości nie jest dla naszego województwa satysfakcjonujący
Zebrani – wśród których byli m.in. radni województwa Stanisław Pawlak, Jacek Chmarzyński i Tadeusz Pogoda (były burmistrz Świecie) - przyjęli stanowisko, w którym stwierdza się, że województwo kujawsko-pomorskie podobnie jak inne polskie regiony powinno być beneficjentem inwestycji; aktualny schemat kolei dużych prędkości nie jest dla naszego województwa satysfakcjonujący; inwestycje strategiczne, także najwyższej rangi, mające wpływ na kształtowanie konkurencyjności całego kraju, muszą być realizowane z intencją poszukiwania satysfakcjonujących rozwiązań z uwzględnieniem interesów społeczności lokalnych; samorząd województwa z zadowoleniem przyjmuje umieszczenie w sieci Grudziądza i będzie zabiegać o budowę linii kolejowej Bydgoszcz-Toruń-Włocławek w najwyższych standardach.
Stanowisko podsumowujące
Po spotkaniu sporządzone zostało stanowisko podsumowujące konferencję poświęconą realizacji linii Kolei Dużych Prędkości w ramach Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego ,na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Poniżej zamieszczamy jego treść.
1. Budowa linii Kolei Dużych Prędkości w ramach Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego ukształtuje relacje transportowe pomiędzy głównymi ośrodkami miejskimi i poszczególnymi częściami kraju na następne kilkadziesiąt lat. Znaczące skrócenie czasu podróży oraz sam fakt realizacji połączeń z wykorzystaniem bardzo nowoczesnej infrastruktury i środków transportu spowodują, że ośrodki i regiony w nie wyposażone, zyskają nowe, bardzo silne i trwałe impulsy rozwojowe, a ośrodki i regiony pominięte przy realizacji sieci – zostaną zmarginalizowane. Województwo kujawsko-pomorskie, podobnie jak inne polskie regiony, powinno być beneficjentem tej inwestycji. Takie jego uwzględnienie realizowałby także ideę równoważenia rozwoju kraju.
2. Aktualna wizja ukształtowania sieci Kolei Dużych Prędkości w kraju nie może być satysfakcjonująca dla województwa kujawsko-pomorskiego. Sprowadza województwo wyłącznie do roli marginalnej przestrzeni tranzytowej, tworząc „wewnętrzne peryferie” w centrum kraju. Cztery z pięciu największych miast regionu (Bydgoszcz, Toruń, Włocławek i Inowrocław) nie znajdują się w planowanym przebiegu nowo projektowanych linii. Tak planowana inwestycja obniży konkurencyjności województwa.
3. Inwestycje strategiczne, nawet te najwyższej rangi, mające wpływ na kształtowanie konkurencyjności całego kraju, powinny być realizowane z intencją poszukiwania satysfakcjonujących rozwiązań, a także z uwzględnieniem interesów społeczności i samorządów lokalnych. Nie akceptuje się więc wariantów trasowanych linii, które generują konflikty społeczne. W sytuacjach spornych zawsze należy popierać mieszkańców i samorządy lokalne.
4. W związku z powyższym uczestnicy konferencji uważają za w pełni zasadne i niezbędne podejmowanie starań o pełniejsze włączenie województwa kujawsko-pomorskiego w sieć Kolei Dużych Prędkości. Obecnie trasowana linia z CPK przez Grudziądz do Trójmiasta musi zostać uzupełniona o nową linię w najwyższych standardach z Włocławka przez Toruń do Bydgoszczy. Niezbędne jest także dążenie do zapewnienia dobrego skomunikowania obydwu miast stołecznych województwa kujawsko-pomorskiego z sąsiednimi ośrodkami regionalnym, zwłaszcza z Trójmiastem.
Fot. główne - wikipedia
Fot. w galerii - materiały urzędu marszałkowskiego
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie