
Do końca 2034 roku w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego w naszym kraju ma powstać 2000 km nowych linii kolejowych. Część ma przebiegać również przez powiat świecki. W tym momencie żaden konkretny projekt jeszcze nie powstał, ale trwają rozmowy i spotkania oraz prezentowane są wstępne koncepcje
Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i 1981 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o.
- Wyniki sieciowej prognozy ruchu wskazują, że realizacja CPK i inwestycji Programu Kolejowego CPK pozwoli na zwiększenie oferty przewozowej i dwukrotny wzrost liczby pasażerów w pociągach dalekobieżnych w Polsce – informuje CPK. - Zgodnie z prognozą, po realizacji CPK można spodziewać się blisko 120 mln pasażerów kolei dalekobieżnej – 95 mln pasażerów w pociągach kategorii Intercity oraz 25 mln w pociągach kategorii regionalnych ekspresów.
W województwie kujawsko-pomorskim planuje się budowę 168 km nowych linii kolejowych i modernizację 233 km linii istniejących. W zasięgu linii kolejowych znajdzie się 1,55 mln mieszkańców województwa.
Na inwestycje kolejowe na terenie województwa kujawsko-pomorskiego składają się:
W ramach relacji Warszawa – CPK – Płock – Włocławek – Toruń – Bydgoszcz – Kołobrzeg / Koszalin:
Budowa linii kolejowych nr 5 i 50 na odc. węzeł CPK – Płock – Włocławek (CPK),
Prace na linii kolejowej nr 18 na odcinku Kutno – Toruń Główny (PKP PLK),
Kontynuacja przebudowy linii kolejowej nr 18 na odc. Toruń – Bydgoszcz (PKP PLK),
Przebudowa linii kolejowej nr 18 na odc. Bydgoszcz – Piła (PKP PLK),
Budowa linii kolejowej nr 400 na odc. Nakło nad Notecią – Złotów – Okonek (CPK).
W ramach relacji Bydgoszcz – Tczew / Kościerzyna – Gdynia:
Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto (PKP PLK).
W ramach relacji Płock – Grudziądz – Gdańsk – Gdynia – Słupsk:
Budowa linii kolejowych nr 5 i 242 na odc. Grochowalsk – Grudziądz – Warlubie (CPK),
Przebudowa linii kolejowej nr 131 na odc. Warlubie – Tczew (PKP PLK),
Budowa linii kolejowej na odc. Grudziądz – Gdańsk (CPK).
Przewiduje się, że prędkość maksymalna pociągów InterCity i InterRegio będzie mogła wynosić 250 km/h, a RegioExpress 160 km/h.
W tym momencie żaden konkretny projekt dotyczący dokładnego przebiegu nowej linii biegnącej m.in. przez powiat świecki nie powstał. Samorządowcom przedstawiane są na razie koncepcje. Trwają też spotkania. Jedno z takich spotkań odbyło się 3 marca w Dragaczu. Brali w nim udział przedstawiciele gmin Grudziądz, Radzyń Chełmiński, Łasin, Gruta, Warlubie, Rogoźno i Dragacz.
- Podczas spotkania omawialiśmy przedstawione poszczególnym samorządom wstępne warianty przebiegu linii nr 5 i 242 – relacjonuje wójt gminy Dragacz Dorota Krezymon. - Wszyscy uczestnicy spotkania zgodzili się w kwestii konieczności zabiegania o budowę jednego, lub - jak przewidują wstępne koncepcje - nawet dwóch nowych mostów na Wiśle. Ustaliliśmy wspólnie, że należy zabiegać o powstanie przepraw nie tylko o charakterze kolejowym, ale również drogowym. Jest zdecydowanie za wcześnie, abyśmy mogli informować o konkretnych rozwiązaniach, ponieważ CPK jest na etapie gromadzenia szczegółowych informacji, które przyczynią się do wyznaczenia najmniej kolizyjnych przebiegów tras. Pod koniec tego roku prawdopodobnie zostanie nam przedstawionych 5 wariantów, które zostaną objęte Studium Techniczno - Ekonomiczno – Środowiskowym – dodaje Dorota Krezymon.
Jak informuje wójt Dragacza wyznaczenie ostatecznych tras, które będą poddane konsultacjom społecznym to jeszcze długi proces. Zadaniem gmin jest aktualnie opisanie wszelkich czynników, które wykluczają przebieg tras kolejowych, jak np. tereny chronione przyrodniczo, tereny zurbanizowane, objęte Planem Zagospodarowania Przestrzennego, planowane i istniejące tereny inwestycyjne itp.
- Aktualnie rozpoczęły się prace nad opracowaniem STEŚiu, a więc jest to moment, kiedy projektanci zwracają się z pytaniami najpierw do samorządów, a następnie przyjdzie czas na konsultacje społeczne – przekazała w mediach społecznościowych Dorota Krezymon.
Oprócz tego wójt opublikowała wstępne propozycje przebiegu tras (dostępne w naszej galerii). Z tych propozycji zostanie wybranych najpierw 5 wariantów, następnie 3, a na koniec powstanie ostateczny projekt. Dorota Krezymon zaznacza, że mapy są bardzo niedokładne i wyznaczenie na ich podstawie przebiegu danej trasy jest niemożliwe. Dokładniejsze mapy powstaną dopiero wtedy, gdy projektanci ograniczą się do 5-3 wariantów.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Jeszcze lotnisko dla sterowców poproszę, no ale tutaj akurat władze gminna niewinne . O Porcie z dostępem do morza nie wspomnę :)
Może zamiast Grudziądz - Warlubie, to Toruń - Chełmża - Chełmno - Świecie - Laskowice i dalej do Gdańska. Panie Skarbniku Powiatu do dzieła - czas działać (zamiast kolej Terespol - Świecie Przechowo).
W jakim celu Grudziądz- Warlubie skoro jest tam już linia kolejowa, to jest jakaś pomyłka. Przecież idzie linia kolejowa z Laskowic w kierunku Gdańska. Niepotrzebnie wydane pieniądze