
Parlamentarzyści, samorządowcy, eksperci i przedstawiciele środowisk biznesowych spotkali się w piątek (21 lipca) w Urzędzie Marszałkowskim, by rozmawiać na temat sieci kolei dużych prędkości (KDP) powstającej w Polsce w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK)
- My mówimy o kolei dużych prędkości jako o projekcie cywilizacyjnym - podkreśla marszałek Piotr Całbecki. - Chodzi nam m.in. o przebudowę węzłów komunikacyjnych w głównych miastach regionu, czyli Włocławku, Toruniu i Bydgoszczy. Co to oznacza, można zobaczyć np. w Antwerpii, gdzie krzyżują się linie szybkich połączeń międzynarodowych, kolejowe linie regionalne i lokalny transport publiczny. Proponujemy przeprowadzenie linii kolei dużych prędkości w najwyższych standardach przez centra Włocławka, Torunia i Bydgoszczy i dalej w stronę Szczecina. Zakładana modernizacja linii nr 18 nas nie zadowala.
Zdaniem Całbeckiego nie można prowadzić tego rodzaju projektów bez podmiotów, które reprezentują lokalne społeczności, bez samorządowych władz województwa reprezentujących dwumilionowy region.
Centralny Port Komunikacyjny, nad powstaniem którego trwają obecnie zaawansowane prace, to przyszły wielki hub komunikacyjny między Warszawą i Łodzią, integrujący transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W odległości 37 kilometrów na zachód od stolicy na obszarze 3 tysięcy hektarów zostanie wybudowany port lotniczy, który początkowo będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. Na program kolejowy inwestycji składa się budowa 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących ze wszystkich polskich regionów do Warszawy i CPK. Każda ze szprych składać się będzie z nowych linii o standardzie dużych prędkości oraz ze zmodernizowanych elementów istniejącej infrastruktury kolejowej. Docelowo powstać ma prawie 2 tysiące kilometrów nowych torów.
- Podczas piątkowego spotkania samorząd województwa reprezentowali również przewodnicząca sejmiku województwa Elżbieta Piniewska i wiceprzewodniczący sejmiku Łukasz Krupa, członek zarządu województwa Sławomir Kopyść oraz radni województwa Stanisław Pawlak, Roman Jasiakiewicz, Jacek Chmarzyński i Tadeusz Pogoda – informuje Urząd Marszałkowski.
Zebrani uzgodnili powołanie zespołu, który będzie pracował nad rozwiązaniami korzystnymi dla województwa i lobbował na ich rzecz.
Pierwsze duże ważne spotkanie w tej sprawie odbyło się w Toruniu 17 maja. Zebrani, samorządowcy i eksperci, przyjęli wówczas stanowisko, w którym stwierdzono, że województwo kujawsko-pomorskie, podobnie jak inne polskie regiony, powinno być beneficjentem inwestycji, co oznacza przede wszystkim budowę linii kolejowej Bydgoszcz-Toruń-Włocławek w najwyższych standardach. Podobny w wymowie dokument, wzywający rząd do korzystnych dla Kujaw i Pomorza zmian w koncepcji sieci kolei dużych prędkości, przyjął w czerwcu sejmik województwa.
Fot. Mikołaj Kuras dla UMWKP
W galerii: O taki przebieg KDP w Kujawsko-Pomorskiem zabiegają uczestnicy spotkania graf. UMWKP
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Jeśli w tym zespole jest Tadeusz Pogoda, to oznacza tylko jedno: likwidację połączeń i zaoranie torowisk. Pokazał w Swieciu jsk to się robi, gdy był tam burmistrzem.
Tomasz co ty 3,14*rdolisz, skąd takie przypuszczenia? A może ty jesteś tym nawiedzonym Woźniakiem?