
Od października 2019 uruchomione zostało połączenie autobusowe na linii Serock-Pruszcz-Świecie. Starostwo Powiatowe podało statystyki po pierwszym miesiącu kursowania
Z Serocka autobus odjeżdża o godzinach 6:16 oraz 16:55, natomiast ze Świecia (przystanek przy szpitalu) o 5:20 i 16:00. Z połączenia mogą też korzystać mieszkańcy: Łowinka, Łowina, Pruszcza, Gołuszyc, Różanny, Parlina, Gruczna (górnego) i Wielkiego Konopatu. Kursy odbywają się od poniedziałku do piątku oprócz świąt. Koszt przejazdu na trasie Serock-Świecie to 9 zł. Można wykupić też bilet miesięczny. Oczywiście obowiązują również ulgi ustawowe. Przewoźnikiem, który obsługuje trasę jest świecka firma ESbus Eichler Sebastian.
Linia finansowana jest przez Powiat Świecki w ok. 65 proc., a w 25 proc. przez budżet państwa. Reszta to wpływy z biletów. Taki model możliwy jest dzięki ustawie o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. - W październiku sprzedane zostały 223 bilety, tym samym dziennie korzystało z połączenia średnio 10 pasażerów – poinformowało nas Starostwo Powiatowe w Świeciu. - Zainteresowanie na linii jest zgodne z założeniem – deklarują urzędnicy. Koszt utrzymania linii autobusowej w październiku wyniósł niecałe 11 tys., z czego 3312 zł to dopłata z wyżej wymienionego funduszu. Starostwo zapewnia, że po pierwszym miesiącu założenie, które zaplanowano zostało osiągnięte. W związku z tym nie ma powodów do jej likwidacji. Powiat Świecki zamierza współfinansować kolejną linię. Tym razem Smętowo Graniczne – Nowe.
Do reaktywowania komunikacji autobusowej na obszarach objętych wykluczeniem zachęca Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej. - Jej organizatorem jest jednostka samorządu terytorialnego, na której terenie ma być prowadzona – mówi Arkadiusz Błaszczyk, inspektor ds. marketingu PKS w Bydgoszczy. - Organizator wybiera operatora i już może rozpoczynać komunikację na kierunkach do tej pory przez nikogo nie obsługiwanych lub obsługiwanych w niewystarczającej skali – dodaje.
Jak podali nam pracownicy PKS-u, do każdego kilometra rząd dopłaca w tym roku 1,00 zł (w przyszłości 0,80 zł), samorząd musi dopłacić przynajmniej 10 proc. Reszta to wpływy z biletów. - Nie wiemy, które samorządy i w jakich ilościach takie wnioski złożyły, niemniej wojewoda dysponuje funduszem 18,5 mln zł do końca tego roku. Oznacza to możliwość dofinansowania aż 18,5 mln kilometrów – podaje nasz rozmówca. Jednocześnie zaznacza, że to nie przewoźnicy, a samorządy są organizatorami komunikacji w takim kształcie.
Potrzebę zwiększenia częstotliwości kursowania autobusów w ostatnim czasie zgłaszali m.in. mieszkańcy Świekatowa oraz Gawrońca (gm. Bukowiec).
Fot. Ilustracyjne
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Ooo to daje 2,5 pasażera na jeden kurs! Na trase Świecie Serock to bardzo dużo
To jest chore. Zacznijcie w tym starostwie szanować publiczne pieniądze. Nie macie pojęcia o ekonomii i funkcjonowaniu świata jeżeli cieszycie się z przedsięwzięcia, które w 90 procentach jest deficytowe. I na to wszystko pozwala ten wszechmądry skarbnik, co też linie kolejowe chce do Świecia budować? Ze swoich dokładajcie, a nie z naszych!
Czytam i nie wierzę 10 osób dziennie szok wcale się nie dziwię, że PKS zawiesił kiedyś to połączenie. To jest marnowanie publicznych pieniędzy!!!. Z biletów to nawet na paliwo nie statcza a gdzie amortyzacja i pensja kierowcy. Można te pieniądze przeznaczyć na wycinkę drzew które stwarzają zagrożenie przy drogach.
Przydał by się jeszcze jakiś miejski po 16:00 ze Świecia do Gruczna. :)
Człowieku nie bądź taki mądry.Sam powycinaj sobie drzewa.To też kosztuje.
Ludzie schowajcie swoje mądrości i opinie w kieszeń.