
Do 2028 roku nastąpią zmiany w komunikacji drogowej wynikające z likwidacji skrzyżowań linii kolejowych z drogami i zastąpienie ich skrzyżowaniami dwupoziomowymi (wiadukty drogowe lub tunele). Niektóre przejazdy zostaną całkowicie zlikwidowane
Przez gminę Pruszcz przebiegają dwie linie kolejowe – nr 201 i 131. Osoby mieszkające tu lub przejeżdżając przez teren gminy wiedzą, że coraz częściej trzeba stać samochodem przy przyjazdach. Niebawem ma się to skończyć. Do 2028 roku planuje się bowiem likwidację skrzyżowań linii kolejowych z drogami i zastąpienie ich skrzyżowaniami dwupoziomowymi (bezkolizyjnymi). Na linii nr 131 (przebiegającej przez Pruszcz) trwają prace projektowe. Wójt wraz z pracownikami urzędu przy wsparciu radnych z komisji infrastruktury, uzgadniają szczegóły z biurem projektowym inwestora PKP Polskie Linie Kolejowe. - Gmina wnioskuje o jak najlepsze rozwiązania komunikacyjne, zapewniające wygodę i bezpieczeństwo mieszkańców – tłumaczy Urząd Gminy w Pruszczu. - Ważne są tu praktyczne i racjonalne rozwiązania, uwzględniające przyszły rozwój miejscowości, a tym samym rozwój ruchu komunikacyjnego.
Jakie przejazdy do likwidacji?
W koncepcji projektu planuje się budowę wiaduktu drogowego nad torami w Mirowicach, tunelu wraz z ciągiem pieszo-rowerowym na ul. Głównej w Pruszczu, przejścia podziemnego w obrębie dworca PKP (gmina wnioskuje o przejście do ul. Zamkniętej i połączenie jej z ul. Sportową), wiaduktu drogowego nad torami na ul. Równej w Pruszczu wpisanej w tzw. Małą obwodnicę Pruszcza, wiaduktu drogowego nad torami w Parlinie, likwidację pozostałych przejazdów kolejowych w punktach Pruszcz - Gołuszyce, Bagniewo, Różanna (w związku z tym gmina wnioskuje o budowę drogi na odcinku od wiaduktu do Gołuszyc (docelowo do Różanny).
Wiadukt drogowy czy tunel?
Jeżeli chodzi o najbardziej uczęszczany przejazd, a mianowicie o ul. Główną w Pruszczu to koncepcje były różne. Mówiono o budowie wiaduktu drogowego lub tunelu. Ostatecznie postawiono na to drugie rozwiązanie. Jak przekazał nam w rozmowie wójt Pruszcza Dariusz Wądołowski, budowa wiaduktu drogowego jest niemożliwa z przyczyn technicznych. Oprócz tego przez wiadukt mogłyby poruszać się auta o określonej wadze. Włodarz zdementował pojawiające się informacje, jakoby ruch ciężarówek przez ul. Główną został wstrzymany i puszczony przez ul. Równą, gdzie znajduje się m.in. osiedle domków jednorodzinnych. - Nie mamy zapisów, które określałyby o jakiej wadze mogą poruszać się auta ciężarowe przez planowany tunel przy ul. Głównej – mówi wójt. - Przepisy pozostaną takie same jak dotychczas. Na ul. Równej powstanie wiadukt, gdyż będzie to alternatywa dla ul. Głównej. Może zdarzyć się tak, że np. przez obfite opady deszczu tunel zostanie zalany to wtedy ruch będzie prowadzony przez ul. Równą – dodaje samorządowiec.
W Serocku projekt gotowy
Jeżeli chodzi natomiast o Serock to jest już opracowany projekt. Dokumentacja zawiera większość zgłoszonych przez Urząd Gminy w Pruszczu postulatów w tym: modernizację wiaduktu na ul. Mostowej wraz z budową drogi równoległej do torów łączącej Mostową z Aleją Mickiewicza od strony południowej, budowę tunelu z przejściem dla pieszych w ciągu ulicy Dworcowej z wyjściem na perony, kontynuację budowy nowej nawierzchni asfaltowej na ulicy Powstańców Wielkopolskich.
W pierwszej kolejności inwestor PKP Polskie Linie Kolejowe zaplanował prace w Serocku na linii 201. Po zakończeniu tej inwestycji rozpoczną się prace na linii 131 Bydgoszcz-Gdańsk.
fot. Urząd Gminy w Pruszczu
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
W koncu skonczy sie stanie przed przejazdami! Mieszkam tu od 35lat i jest to najbardziej denerwujaca sprawa w Pruszczu. Czas najwyższy na budowe tunelu.
A nie lepiej wiadukt?Faktem jest .,ze niekiedy spedzamy po 15 minut na przejezdzie...Kiedys nie bylo problemu.a i dróznicy mieli spokoj ;)
Wiadukt ma byc na Rownej. W centum chyba na wiadukt nie ma miejsca. Cos czuje ze więcej domów musieli by wyburzyc przy wiadukcie.. Wojt pewnie chce maksymalnie ograniczyc wysiedlenia ludności... To prawda, stoimy czasami po 15min.. Te przejazdy to prawdziwa zmora Pruszcza.
Ten jakie ma plany