
Stowarzyszenie Metropolia Bydgoszcz ma gotowy projekt nowego planu transportowego. Dokument będzie jedną z podstaw do składania wniosków o dofinansowanie ważnych zadań poprawiających komunikację, bezpieczeństwo i stan środowiska na terenie metropolii. Jedyną gminą z powiatu świeckiego należącą do struktur Metropolii Bydgoszcz jest Pruszcz
Jak informuje stowarzyszenie dokument będzie podstawą do ubiegania się o dofinansowanie nowych inwestycji poprawiających komunikację pomiędzy gminami Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego z europejskich funduszy na lata 2021-27. Wskazuje on kierunki działań, które powinny uwzględniać wszystkie samorządy oraz określić kluczowe inwestycje wzmacniające spójność obszaru metropolitalnego i ułatwiające codzienne przemieszczanie się mieszkańców.
Obszary wchodzące w skład strefy podmiejskiej Bydgoszczy
Jednym z kluczowych elementów jest polepszenie komunikacji autobusowej. Na terenie Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego, oprócz miasta rdzeniowego – Bydgoszczy, zostały zidentyfikowane obszary wchodzące w skład strefy podmiejskiej Bydgoszczy oraz strefy głównych powiązań regionalnych Bydgoszczy. Modelowo, strefa podmiejska Bydgoszczy powinna być tożsama z obszarem maksymalnego zasięgu rozwoju sieci autobusowych połączeń międzygminnych organizowanych przez ZDMiKP w Bydgoszczy. Granice strefy podmiejskiej Bydgoszczy zostały oparte o miejscowości gminne (Koronowo, Dobrcz/Kotomierz, Dąbrowa Chełmińska, Solec Kujawski, Nowa Wieś Wielka, Łabiszyn, Szubin i Sicienko). W głównych miejscowościach, znajdujących się na granicy strefy podmiejskiej Bydgoszczy, powinny zostać zlokalizowane tzw. węzły graniczne, w których docelowo znajdowałyby się przystanki końcowe linii międzygminnych i międzypowiatowych kursujących z Bydgoszczy. Do strefy podmiejskiej Bydgoszczy należy zaliczyć całość gmin Osielsko i Białe Błota, zdecydowaną większość obszaru gmin Nowa Wieś Wielka, Solec Kujawski i Dobrcz, większość powierzchni gmin Dąbrowa Chełmińska i Sicienko, a także najbardziej ciążące do Bydgoszczy obszary gmin Koronowo, Szubin i Łabiszyn.
Utworzenie podstawowego układu linii autobusowych
- W pierwszym etapie rozwoju systemu transportu zbiorowego na terenie BydOF, należy skupić wysiłki na utworzeniu podstawowego układu linii autobusowych, który będzie tak zaprojektowany, aby w przyszłości zapewnić jego kompatybilność z potencjalnie rozwijanym systemem kolejowym – czytamy w dokumencie. - W przypadku strefy obsługi autobusowej wokół Bydgoszczy należy przewidzieć punkty styku chociażby z systemami potencjalnie kształtującymi się wokół Świecia/Chełmna, Torunia czy Inowrocławia, a w przypadku Nakła nad Notecią i Żnina wokół Chojnic, Piły, Wągrowca czy Gniezna.
Dokąd można byłoby dojechać z Pruszcza?
Jeżeli chodzi konkretnie o Pruszcz to planuje się utworzenie linii autobusowej roboczo nazwanej „104” na trasie Pruszcz – Zbrachlin – Trzeciewiec – Strzelce Dolne – Bydgoszcz (Andersa/Wolna) – Zławieś Wielka; a także linii „201” na trasie Pruszcz – Koronowo – Wierzchucin Królewski – Mrocza – Nakło nad Notecią – Szubin – Łabiszyn – Nowa Wieś Wielka. Dodatkowe miejsca pętlowe dla międzygminnych i międzypowiatowych linii autobusowych w Pruszczu wyznaczono na teren w bezpośrednim sąsiedztwie stacji kolejowej. Strefa obsługi autobusowej budowa/rozbudowa/organizacja węzłów granicznych w Barcinie, Kcyni, Koronowie, Kotomierzu, Łabiszynie, Mroczy, Nowej Wsi Wielkiej, Pruszczu, Sicienku, Solcu Kujawskim i Szubinie planowana byłaby do realizacji do 2029 roku, a szacunkowy koszt to 42 mln zł.
Ambitne plany związane z budową ścieżek rowerowych
Połączenia autobusowe to nie wszystko. W projekt wpisuje się także budowa ścieżek rowerowych. Autorzy dokumentu przyznają, że obecny system dróg rowerowych nie stanowi spójnej sieci powiązań pomiędzy poszczególnymi gminami. Jednakże układ dróg rowerowych w najbliższych latach będzie stale rozwijany poprzez uzupełnienie sieci oraz poprawę standardów technicznych. Kluczowym zadaniem inwestycyjnym powinno być stworzenie pełnego Bydgoskiego Pierścienia Rowerowego łączącego gminy oddalone od Bydgoszczy tj. Pruszcz, Koronowo, Sicienko, Mrocza, Nakło nad Notecią, Kcynia, Szubin, Barcin, Łabiszyn, Nowa Wieś Wielka, Rojewo oraz Solec Kujawski. Dopełnieniem pierścienia mogłaby być Gmina Dąbrowa Chełmińska, ale ze względu na naturalną przeszkodę w postaci rzeki Wisły jest to obecnie niemożliwe. Utworzenie Bydgoskiego Pierścienia Rowerowego łączącego gminy oddalone od Bydgoszczy mogłoby zostać zrealizowane do 2037 roku. Szacunkowy koszt to 444 mln zł.
fot. Gmina Pruszcz
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Z Pruszcza do Fordonu przez strzelce dolne? Po co to komu? Szybciej go zlikwidują niżeli utworzyli, jak będzie pusty jeździł.