
Trwają spotkania w sprawie budowy dworca kolejowego w Świeciu na Mariankach. Część wójtów protestuje, a zwolennicy dążą do realizacji.
Wójt Gminy Jeżewo złożył pismo do Marszałka Województwa Kujawsko Pomorskiego Piotra Całbeckiego, w którym przedstawił szereg argumentów przeciwko wprowadzeniu linii kolejowej nr 131 do Świecia. - Zbieżne stanowisko mają włodarze gmin Lniano, Drzycim, Osie, Śliwice, Jabłonowo, Grudziądz oraz inni – mówi Wójt Gminy Jeżewo Maciej Rakowicz.
Jakie jest stanowisko burmistrza Świecia w sprawie budowy dworca kolejowego na Mariankach w Świeciu? - Nie mówi nie dla budowy dworca kolejowego w Świeciu - mówi Krzysztof Kułakowski, burmistrz Świecia. - Nie będę składał wniosku o dofinansowanie rewitalizacji linii kolejowej nr 240 i budowy zajazdu kieszeniowego do Przechowa, ponieważ nikt tego wariantu nie popiera. Lepszą opcją jest budowa dworca kolejowego na Mariankach. Daje szanse powstaniu dworca kolejowego w Świeciu, dlatego odbyłem spotkanie z przedstawicielem Arrivy, który przedstawił propozycje trasy doprowadzającej kolej do Świecia. Miał niestety stare zdjęcia i jedna z wersji zakładała przebieg torów przez żłobek. Konieczne jest zaangażowanie ekspertów, którzy w planowaniu przebudowy linii kolejowej nr 131 uwzględnią trudności związane z jazdą pociągów z prędkością 200 km/h - kontynuuje.
Urząd Marszałkowski tworzy strategię rozwoju województwa Kujawsko Pomorskiego do 2030 roku. - Jeśli budowa dworca kolejowego na Mariankach w Świeciu zostanie uwzględniona w strategii, to będziemy się jej trzymać. Jeśli nie zostanie wpisana, to istnieje możliwość remontu dworca kolejowego w Laskowicach i skomunikowanie go komunikacją autobusową ze Świeciem. Budowę dworca kolejowego w Świeciu i doprowadzenie linii nr 131 ma zostać sfinansowane w całości ze środków PKP Polskie Linie Kolejowe. Są jednak protesty przeciwko realizacji tej inwestycji. W poniedziałek odbędzie się spotkanie wójtów gmin, starosty, przedstawiciela urzędu marszałkowskiego oraz przedstawiciela Arrivy, na którym będziemy rozmawiać o budowie dworca kolejowego w Świeciu - informuje.
Podczas dzisiejszej sesji Rady Miasta w Świeciu, burmistrz zapowiedział, że na poniedziałkowym spotkaniu zapadnie decyzja w sprawie budowy dworca kolejowego w Świeciu na Mariankach. - Chcemy rozmawiać i podjąć najbardziej odpowiedzialne decyzje - mówił burmistrz.
fot. ilustracyjne
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Bogdanowicz, Panie redaktorze to Wojewoda a marszałkiem jest P. Całbecki
Nie wiedziałem że się wojewoda z marszałkiem stołkami zamienili
Dziękuję za korektę - słuszna uwaga. Zdzichu: chciałabym zauważyć, że jestem kobietą ????
Przepraszam, czytałem kilka artykułów i po prostu byłem pewien że autorem jest mężczyzna.
Bo Woźniakowi się w dupie pojebało w wyborach mu nie poszło to teraz pruba zrujnowania miasta ???????????? poprzez wyrzucenie kasy w błoto no dziwny jakiś no dzban
Wydaje mi się że włodarze miasta mają dość więcej do zrobienia niż patrzenie na widzimisię paru zwolenników. Czytajmy więc, zbudowaliśmy żłobek a co tam za chwilę go postawimy od nowa bo tory muszą być... UKŁADY Układziki brak słów i niedowierzanie
Wielkie brawa i słowa uznania dla wojewódzkich planistów i strategów! To historyczna szansa dla rozwoju regionu, w końcu także dla Świecia, i to ze środków zewnętrznych. Trzeba nam wiedzieć, że odcinek linii nr 131, objęty dokumentacją, jest częścią magistrali kolejowej C-E 65, należącej do VI Europejskiego Korytarza Transportowego łączącego państwa nadbałtyckie z krajami położonymi nad Morzem Adriatyckim i na Bałkanach. Położenie miasta na takim szlaku komunikacyjnym to same plusy: urbanizacja, przemysł, transport, komunikacja, miejsca pracy, handel, turystyka, etc. To oczywiste, dlaczego zazdrośni włodarze z sąsiedztwa protestują. Burmistrzu, Ty dbaj o interesy swojego miasta! Po to Ciebie wybraliśmy-)
Dokładnie, taka szansa pojawia się raz na 50, 100 lat.
Panie Burmistrzu, nie zmarnujmy jej! Każda zmiana budzi obawy, wątpliwości i są dwie drogi:
Albo możemy traktować je jako problemy i z nimi pozostać, lub druga opcja to szansa, że by wyprostować wszelkie nieścisłości, trudności i iść do przodu.
Ludzie otwórzcie oczy, cały zachód jeździ koleją, nawet najmniejsze miasteczka mają czynne "bahny" my jako miasto możemy zostać włączeni do głównej magistrali północ-południe.
Nikt nie chce "puszczać" pociągów przez główną ulicę Wojska Polskiego, krowy nie przestaną dawać mleka, a kury jaj w okolicy - takie były obawy, gdy rozstrzygały się losy kolei Świecie vs Laskowice Pomorskie.
Czysto ekonomicznie patrząc, zobaczcie ile lokalnych przedsiębiorstw z wielu branż przy takiej inwestycji może skorzystać. To jest milionowy kontrakt, zarobią firmy = zarobi szeregowy obywatel, zostanie tego grosza w naszym powiecie.
Z automatu pojawią się kolejne stanowiska pracy, bo załoga będzie potrzebna do obsługi dworca.
Budowa linii zelektryfikowanej byłaby w pełni sfinansowana, więc miasto dotknęłyby naprawdę tylko poboczne wydatki.
Bez upartyjniania - połóżcie na szali wszystkie argumenty za i przeciw, aspekty wszystkich branż, korzyści straty związane z budową nowej linii kolejowej przez Świecie.
Na krótki czas, może będzie trudno dostrzec korzyści miliardowe, natomiast z perspektywy lat wnuki będą nam wdzięczni za takie decyzje )
Te wymarzone pociągi będą tak samo wypełnione jak autobusy miejskie do Mondi. Inna sprawa to fakt, że ma powstać linia z Trójmiasta przez Grudziądz do Włocławka i dalej do CPL. Linia 131 na mapach PKP jest oznaczona jako linia o priorytecie towarowym a więc do wożenia węgla i buraków. Dajcie sobie siana i zacznijcie myśleć realnie bo to zaczyna pachnieć Bareją