
PKP PLK szykuję się do dużej inwestycji polegającej na modernizacji linii kolejowej nr 201. Mieszkańcy pytają w jaki sposób zostanie poprawione bezpieczeństwo na przejeździe kolejowym w Błądzimiu. Postanowiliśmy to sprawdzić
Prace projektowe w ramach zadania pn. „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto” zostały zakończone. - Zasadnicze prace na linii nr 201 będą realizowane w podziale na 7 kontraktów – przekazał nam Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe. - Na pierwszy z nich (prace na odcinku linii nr 201 Kościerzyna – Somonino oraz linii nr 214 Somonino – Kartuzy) w lipcu 2022 r. został ogłoszony przetarg, kolejne 3 planuje się ogłosić do końca 2023 r., a pozostałe w 2024 r. Realizacja robót budowlanych przypadnie na lata 2023-2027. Obecnie realizowane są prace na liniach stycznych – na tzw. bajpasie kartuskim (odcinek linii nr 234 Gdańsk Kokoszki – Stara Piła oraz odcinek linii nr 229 Stara Piła – Glincz) oraz na linii nr 229 z Glincza do Kartuz. Po zakończeniu prac linie będą służyć jako trasa objazdowa z Kartuz do Trójmiasta na czas modernizacji linii nr 201 – dodaje przedstawiciel PKP PLK.
Będzie drugi tor
W ramach projektu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zaplanowały m. in. przebudowę istniejących stacji oraz przystanków między Maksymilianowem a Gdynią, dobudowę drugiego toru na odcinku Maksymilianowo – Gdańsk Osowa i trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz elektryfikację odcinków linii objętych modernizacją. Przebudowane perony zostaną dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
"Poprawi się oferta kolei”
Zdaniem PKP PLK inwestycja poprawi dostęp do kolei oraz zapewni wygodne, codzienne podróże do pracy lub szkoły. Ma to również usprawnić połączenia pasażerskie Kaszub z Trójmiastem i Bydgoszczą. - Poprawi się oferta kolei w połączeniach dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych – mówi Przemysław Zieliński. - Zwiększona częstotliwość i punktualność kursowania pociągów pasażerskich umożliwi ich lepsze skomunikowanie z innymi środkami transportu. Po zakończeniu inwestycji zwiększy się prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna i do 100-140 km/h na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna (obecnie prędkość pociągów pasażerskich w zależności od odcinka wynosi 30-120 km/h, a pociągów towarowych 30-90 km/h). Poprawi się przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Podróżni zyskają lepszy dostęp do pociągów, a port w Gdyni możliwość odprawy większej liczby towarów przewiezionych koleją – dodaje.
Co z przejazdem w Błądzimiu?
Spora część mieszkańców gminy Lniano oraz użytkownicy drogi wojewódzkiej nr 240 (trasa Świecie-Tuchola) zastanawiają się co stanie się z przejazdem kolejowym w Błądzimiu. Jak zauważają pociągów będzie jeździło więcej i z większymi prędkościami. Będzie więcej groźnych sytuacji, a czas oczekiwania pod szlabanami znacznie się wydłuży. Postanowiliśmy zapytać o to PKP PLK. - Przejazd kolejowo – drogowy w ciągu drogi wojewódzkiej nr 240 w Błądzimiu zostanie zastąpiony wiaduktem drogowym ze ścieżką pieszo-rowerową oraz połączeniem istniejącego układu komunikacyjnego dróg z drogą wojewódzką – odpowiada Przemysław Zieliński. - Takie rozwiązanie zapewni bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym – dodaje nasz rozmówca.
fot. archiwum KPP w Świeciu
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Co za pierdelety???? Ta ,inwestycha ma odciazyc magistrale slask-porty zeby ruch towarowy tedy poszedl. 40 skladow na dobe!!!! Czyli non stop rumor i loskot!!!!
Wyprowadz sie do miasta...
Droga wąska, że stwarza zagrożenie dla życia, ale mosty kolejowe powstaną.... Brawo..... Dobrze, że to projekt ministerialny bo gdyby miał to robić powiat Tucholi to pociągi musiałyby zwalniać do 20 km/h