
Cały czas nie zostały rozstrzygnięte przetargi na dokończenie budowy trasy S5 na dwóch świeckich odcinkach. Na pozostałych nie jest lepiej.
Trasa ekspresowa S5 była wielkim priorytetem rządu mijającej kadencji. Aktualnie z siedmiu jej odcinków, do końca roku, możemy liczyć na zakończenie zaledwie... dwóch. Prace trwają aktualnie na 4 odcinkach. Żaden z nich nie dotyczy powiatu świeckiego.
Siedem odcinków o długości ponad 130 kilometrów miało połączyć kujawsko pomorskie, dokładniej autostradę A1 na zjeździe w Nowych Marzach z województwem wielkopolskim, w Biskupcu skąd "żabi" skok byłby do Gniezna i dalej Poznania. Do końca tego roku mieliśmy jechać już całą trasą z Nowych Marzów do wschodniej granicy województwa wielkopolskiego. Tak się jednak nie stało. Dyrekcja dróg krajowych i autostrad zakłada, że końca roku pojedziemy odcinkiem między Aleksandrowem a Tryszczynem, liczącym około 15 km oraz tym ze Żnina do granicy województwa o długości około 25 km.
Na trzech odcinkach pracami zajmowała się włoska firma Impressa Pizzarotti. Ze względu na słaby postęp prac i dodatkowe roszczenia tego przedsiębiorcy w czerwcu wypowiedziano umowę. Pizzarotti na naszym terenie robiła dwa odcinki - pomiędzy Nowymi Marzami i Dworzyskiem i dalej do granic Bydgoszczy. Zaawansowanie prac szacowane było na około 23% od Nowych Marz i około 30% do granic Bydgoszczy. Aktualnie to około 56 kilometrów nieprzychylnych kierowcom warunków. Ledwie widoczne oznaczenia, uskoki, dziury, mnóstwo odbijających w nocy światło znaków oraz zachwaszczone pobocza. Jak skomentowali podczas wtorkowej konferencji w podbydgoskich Włókach politycy związani z Platformą Obywatelską zamiast drogi mamy "najdłuższe w Europie plaże" - szkoda jednak, że tak zakrzaczone.
Cały czas nie wiadomo jednak kiedy możemy się spodziewać wyłonienia wykonawców. Dyrekcja dróg krajowych i autostrad musiała przedłużyć przetargi. Wpłynęło do nich bowiem około 2,5 tysiąca zapytań od ewentualnych wykonawców S5. Dla odcinków przebiegających przez powiat świecki wyznaczono nowy termin otwarcia ofert wykonawców - 26 listopada. Potem pozostają ustawowo wskazane terminy na wybranie firm, które dokończą S5. Tymczasem, co roku od połowy grudnia, do połowy marca trwa tzw. przerwa zimowa, podczas której prace prowadzone są w bardzo ograniczonym zakresie ze względu na warunki pogodowe.
fot. ilustracyjne/ GDDKiA
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie