
Radni Dragacza podjęli uchwałę, w której sprzeciwili się prowadzeniu prac planistycznych związanych z kolejną częścią drogi ekspresowej S5 obejmujących teren ich gminy
- Rada Gminy Dragacz zdecydowanie sprzeciwia się pracom planistycznym nad wariantem 4 przebiegu trasy S5 przewidującym przebieg tego wariantu przez tereny gminy Dragacz, co skutkowałoby podziałem miejscowości, brakiem możliwości funkcjonowania terenów inwestycyjnych w gminie oraz oznaczać będzie znaczną utratę dochodów gminy - czytamy w uchwale.
Budowa na S5 ma połączyć w przyszłości węzeł autostrady A1 z S7 w Ostródzie. Koncepcja obejmująca gminę Dragacz, tzw. wariant północny zakłada budowę dodatkowego mostu na Wiśle i połączenie z A1 na węźle Nowe Marzy. Swoim przebiegiem zbliżona jest do grudziądzkiej Trasy Średnicowej. Wariant ten jest jednak najdłuższy i najbardziej kosztowny. Obejmuje 102,2 km, a koszt inwestycji szacowany jest na 7,2 mln zł.
Jak argumentują radni, wariant ten zdecydowanie ogranicza możliwości inwestycyjne gminy i jej rozwój gospodarczy.
- Obecnie obszar gminy Dragacz, w którym planowana jest budowa drogi S5 jest w fazie intensywnego inwestowania przez znaczące w Polsce podmioty gospodarcze, które już zainwestowały miliony złotych i w najbliższej przyszłości zamierzają realizować na terenie Gminy Dragacz dalsze inwestycje - argumentuje przewodniczący rady Ludwik Borolewski. - Realizacja tego wariantu wiązałaby się więc z koniecznością przeprowadzenia wywłaszczeń na znaczną kwotę, co generowałoby nieuzasadnione koszty inwestycyjne związane z budową tego odcinka drogi. Ponadto, planowany przebieg odcinka drogi ekspresowej S5 na terenie gminy Dragacz w wariancie północnym znacząco ingeruje w obszary ochrony przyrodniczej objętej Nadwiślańskim Parkiem Krajobrazowym i NATURA 2000 oraz przebiega wzdłuż terenów zalewowych. Planowany przebieg w wariancie północnym będzie znacząco utrudniał życie i codzienne funkcjonowanie mieszkańców i nieodwracalnie przekreśli dorobek ich życia, a także podzieli miejscowości na dwie części - dodaje.
Jednocześnie radni zaznaczyli, że popierają prowadzenie dalszych prac planistycznych w wariantach południowych (1 i 3), ponieważ są one najbardziej ekonomiczne i generujące najniższe koszty oraz skutkują najmniejszym negatywnym oddziaływaniem na środowisko, a także są całkowicie neutralne dla ich gminy. Zaznaczyli też, że nie sprzeciwiają się samej inwestycji, która jest istotna dla mapy drogowej w Polsce oraz dla rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego.
Tymczasem pod koniec maja grudziądzcy radni przyjęli uchwałę, w której opowiadają się za wariantem 4 - północnym S5. Jak argumentowali, ta opcja jest najbardziej prorozwojowa dla Grudziądza oraz, że obecny most na Wiśle jest już niewydolny i wymaga remontów.
Cztery proponowane korytarze S5:
Fot. i grafiki: GDDKiA
Zdjęcie przedstawia węzeł Sartowice w budowie
Na kolejnych slajdach - proponowane korytarze S5
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Grudziadz całkowicie kurwa nierozwojowa nora zaorać i chuj w to.
Każdy wariant inny od północnego to idiotyzm aby jadąc s5 wjeżdżać i zjeżdżać z A1 na trasie w ciągu S5 , głupota totalna. Niech budują wariant północny