Reklama

Przebudowa na kolei. Argumenty przeciw powrotowi kolei do Świecia.

W ubiegłym stuleciu Świecie utraciło pasażerskie połączenia kolejowe w wyniku zawieszenia linii nr 240. Obecnie część polityków z gminy Świecie stara się o przywrócenie połączeń. Przeciwnicy inwestycji mają swoje argumenty.

Artykułu dotyczący powrotu pociągów pasażerskich do Świecia był licznie komentowany zarówno przez zwolenników jak i przeciwników wyżej wymienionej inwestycji. Po upowszechnieniu planów przebudowy linii kolejowych nr 131, 201 i 240, prezentujemy stanowiska przeciwników realizacji zadania.

LUDZIE PRZYZWYCZAJENI SĄ DO KOMUNIKACJI DROGOWEJ

Grono mieszkańców krytykuje pomysł powrotu kolei do Świecia. – Uważam, że powrót kolei do Świecia to nieopłacalna inwestycja – mówi Kamil Rybak, pracownik kolei. – Pociągi pasażerskie wycofano z miasta wiele lat temu. Ludzie przyzwyczaili się do braku połączeń kolejowych i korzystają z komunikacji autobusowej. Ta inwestycja to ogromny koszt, który może okazać się bezcelowy, ponieważ podróżujący mogą zwyczajowo wybierać transport drogowy – dodaje pan Kamil.

POWRÓT POCIĄGÓW PASAŻERSKICH DO ŚWIECIA JEST NIEOPŁACALNY

Powrót pociągów pasażerskich do Świecia może okazać się nierentowny. – Przewoźnikom kolejowym zależy na skróceniu czasu kursowania jednostki, pociąg dalekobieżny nie będzie tracił kilkudziesięciu  minut na zjechanie do Świecia i powrót na główną trasę – sygnalizuje nasz Czytelnik. – Uważam, że bardziej dochodowe byłoby utworzenie szybkiej i częstej linii autobusowej ze Świecia do Terespola – dodaje Rozmówca.

CO JESZCZE PRZEMAWIA PRZECIWKO POWROTOWI POŁĄCZEŃ KOLEJOWYCH?

Czytelnicy sygnalizowali, że czekać ich będą utrudnienia. W komentarzach można było przeczytać, że jeśli przejazd kolejowy w Przechowie pozostanie w linii drogi, to przywrócenie połączeń kolejowych w Świeciu wiązać się będzie z powstaniem korków przy przejeździe kolejowo-drogowym koło Mondi ( To jednak zostanie określone w przygotowywanej dokumentacji projektowej ). Otrzymaliśmy także informacje, iż pociągi są źródłem hałasu, który może przeszkadzać osobom mieszkającym czy pracującym w okolicy torów. Inni Czytelnicy wskazywali także, że na transporcie kolejowym stracą firmy transportowe, ponieważ pasażerowie zmienią środek transportu.

STANOWISKO PRZEDSTAWICIELA GMINY ŚWIECIE

Przedstawiciel samorządu uważa, że koncentracja prac budowlanych w Terespolu Pomorskim byłaby bardziej korzystna dla mieszkańców zarówno Świecia jak i Chełmna. – Póki co program Kolej+ dzieje się właściwie bez konsultacji z samorządami z terenu naszego powiatu, a to bardzo niedobrze, bo strona rządowa zakłada współfinansowanie tego projektu, a nas na to nie stać – mówi Paweł Knapik, Zasępca burmistrza. - Aktualnie forsowany jest najmniej korzystny dla Świecia wariant elektryfikacji istniejącej linii kolejowej do Przechowa. To z jednej strony bardzo poważne zagrożenie dla dawno zaplanowanych inwestycji drogowych miasta i powiatu, na czym wszyscy stracimy, a z drugiej: rozwiązanie, które nie będzie rzeczywistym oknem na świat, ponieważ nie spowoduje dostępu do pociągów dalekobieżnych, te o prędkościach 160-200 km/h nie będą nigdy tracić czasu na wjazd do "ślepej" odnogi Przechowa. To tylko wybrane powody, dla których od dawna poddaję w wątpliwość sens takiego projektu i niby powrotu kolei do miasta. Wariant najbardziej korzystny dla Świecia, a zarazem najmniej realny i mający najmniejsze uzasadnienie ekonomiczne, to budowa zjazdu odchodzącego od głównej magistrali w kierunku Świecia miedzy Terespolem a Laskowicami, to dałoby nam w przyszłości nową stację dedykowaną miastu. O projektowanie takiej opcji warto zabiegać, być może kiedyś przyjdzie moment, że uda się to zrealizować. Natomiast rozwiązanie realne na najbliższe lata to przebudowa stacji kolejowej w Terespolu i uznanie jej za dworzec kluczowy dla Świecia i Chełmna, co spowoduje faktyczny dostęp do całej siatki połączeń głwónej linii kolejowej dla kilkudziesięciu tysięcy osób. Miasto może zająć się zintegrowaniem takiego dworca odpowiednią infrastrukturą i komunikacją miejską, akurat na to będzie gminę stać. Zresztą już w tym roku planujemy uruchomienie kolejnych połączeń na linii Terespol-Świecie. Musimy pamiętać, że nie chodzi o jakikolwiek dostęp do kolei dla Świecia, bo to już kiedyś było i życie zweryfikowało, że nie ma to sensu. Naszym celem musi być wpisanie się w całą ofertę przewozową kolei, a to gwarantuje jedynie bezpośredni dostęp do trasy Bydgoszcz – Gdańsk – wyjaśnia wiceburmistrz.

PRZEBUDOWA KOLEI POZA ŚWIECIEM

Przeszkody czekają także mieszkańców innych gmin. – Przejazdy kolejowe w linii torów zostaną zlikwidowane na poczet skrzyżowań bezkolizyjnych – mówi Dariusz Wądołowski, Wójt Gminy Pruszcz. – Wybudowane zostaną drogi dojazdowe do przejazdów, co nieco wydłuży czas przejazdu na drugą stronę torów i podniesie koszty związane z prowadzeniem pojazdów. Dodatkowo konieczne będzie zagospodarowanie środków z budżetu gminy na konserwacje trakcji. Jest to jednak inwestycja realizowana raz na około dwadzieścia lat, więc nie będzie to wielkie obciążenie finansowe. Mam nadzieję, że doczekamy się zarówno dokończenia drogi S5 jak i przebudowy kolei – dodaje wójt.

fot. ilustracyjne

Aplikacja nswiecie.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Oko - niezalogowany 2020-03-06 21:30:42

    Obecna władza myśli jak władza która wykreśliła Świecie ponad 100 lat temu z mapy rozwoju koleji. Sprzeciw bo krowy nie dadzą mleka teraz jest bo nikt nie będzie jeździł.Tok myślenia obecnej władzy robi ze Świecia wiochę zabitą dechami.Druga sprawa to ambicja i arogancja co nie moje nie może być zrealizowane.Ciężko przyznać się do błędów,wystarczy wsłuchać się w głosy ludzi i być podatnym na dialog.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Gość - niezalogowany 2020-03-06 21:36:21

    Odbudowa torów do Świecia to bzdura, władze miasta mają racje w tym względzie, Terespol to dobre rozwiązanie które może pogodzić wszystkich.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2020-03-06 21:42:21

    uwaga do Pani Piotrowskiej jeśli to Pani napisała to czy też Pani to przeczytała "W ubiegłym stuleciu Świecie utraciło pasażerskiej połączenia kolejowe" translator się pogubił

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Sara - niezalogowany 2020-03-06 21:49:09

    Oko, ty ślepy czy analfabeta? Przecież w tekście burmistrz wyjaśnia, że miasto nie chce półśrodków i bzdurnych rozwiązań. Bardzo rozsądne podejście, pusta ciuchajke już mieliśmy, powrotu czegoś takiego ja też bym nie chciała.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Gość - niezalogowany 2020-03-06 21:58:56

    Egoizm ludzi zmotoryzowanych!!! A co z tymi ,ktorzy sa zalezni od kolei? A po za tym duzo szybciej i bezpieczniej i srodowisko czystsze!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Gość - niezalogowany 2020-03-06 21:59:14

    Egoizm ludzi zmotoryzowanych!!! A co z tymi ,ktorzy sa zalezni od kolei? A po za tym duzo szybciej i bezpieczniej i srodowisko czystsze!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Obiektywny - niezalogowany 2020-03-06 22:08:27

    Brawo dla Oko! Popieram Twoje argumenty. Niestety małomiasteczkowe kompleksy świeckich włodarzy i ich ignorancja aż nadto uwidocznione także w tym temacie-(

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2020-03-06 22:13:13

    Egoizm obecnych władz Świecia mnie powala. Jest szansa powrotu pociągów do miasta. Będzie to zjazd kieszeniowy, który zabierze co najwyżej 10 minut. Zawsze powtarzałem, że Świecie nie ma szczęścia do kolei. Nikt nie będzie jechał busem do Terespola i przesiadał się na pociąg do Bydgoszczy. Wygodniej jest jechać bezpośrednio. Planów jeszcze nie znamy. Obawiam się, że władze to zaprzepaszczą. Niebawem miasta takie jak Bydgoszcz wprowadzą większe opłaty za parkowanie w centrum, zakaz wjazdu samochodom nie spełniających norm euro i będzie dramat.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Gość - niezalogowany 2020-03-07 00:16:58

    Powinni przywrócić kolej w Świeciu.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    antywoźniak - niezalogowany 2020-03-07 06:13:20

    Oko i Obiektywny, walnijcie się w swoje niedomyte dzbany. Jak sobie wyobrażacie miasto przez centru, którego przejeżdżało kilkadziesiąt składów pociągów dziennie. Nasi dziadowie słusznie wybrali wariant nie dopuszczenia do takiej sytuacji. Tak samo z resztą, jak nie przystali na to, żeby most przez Wisłę zlokalizowany był w okolicach Diabelców.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2020-03-07 07:46:30

    Jeśli chcecie kolej w Świeciu, to lepiej przekonajcie władze do rozszerzenia granic administracyjnych miasta o Terespol, Kozłowo, Sulnówko i Sulnowo, porządną modernizację dworca w Terespolu i jego infrastruktury, a może nawet jego rozbudowę, po to by nawet pociągi intercity zatrzymywały się na przyszłej stacji Świecie-Terespol, częsta komunikacja miejska do Terespola (w końcu byłby już dzielnicą Świecia) zsynchronizowaną z odjazdami pociągów, na które jest największe zapotrzebowanie. Patrząc jak rozrasta się Sulnowo, to przestaje być wsią a staje się osiedlem. Tak samo coraz więcej mieszkańców osiedla się przy drodze od Przechowa w stronę Kozłowa, nawet Terespol się rozbudowuje w stronę Świecia. Jak powstawała kolej, to Świecie kończyło się na cukrowni i do tego miejsca dochodziła linia kolejowa. Przechowo było oddzielną wsią z własnym dworcem, nie było zakładów papieru. Świecie się rozrasta i granice administracyjne powinny być przesuwane.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Nuli - niezalogowany 2020-03-07 08:07:04

    Ariva też byogka spokojnie toczyć się po kolach nawet do Bydgoszczy 35 lat temu bana była zapełniona teraz myślę że też by tak było pozdr

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    TRAVEL - niezalogowany 2020-03-07 08:20:30

    Swego czasu durni rajcowie stwierdzili że Świeciu niepotrzebna jest kolej, przez co opóźnili rozwój miasta, durni radni stwierdzili że niepotrzebny jest przystanek przy dawnych ZCiP. Tak trzymać, gdy wprowadzą zakaz wjazdu spaliniakami do miast będziecie poruszać się per pedes.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Gość - niezalogowany 2020-03-07 09:41:21

    Widać przebłyski realnego myślenia - przebudowa stacji w Terespolu i komunikacja autobusowa dowożąca pasażerów to chyba najlepsza opcja

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Intercity - niezalogowany 2020-03-07 10:14:36

    Super sprawa .Kolej w Swieciu to marzenie i oby sie spełniło.Trzymam kciuki i kibicuję by jak najszy ciej inwestycja ruszyla

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Gość - niezalogowany 2020-03-07 10:18:51

    Realnie patrząc ile osób będzie dziennie jeździło koleją ze Świecia? Może pokusić się o port lotniczy dla dwoch moze trzech osób żeby mialy bezpośrednio połączenie np.z Warszawą ? Kolej w Świeciu to słaba idea.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Xyz - niezalogowany 2020-03-07 11:18:22

    Ludzie može na poczatek warto byloby porozmawiac o dworcu autobusowym takim z prawdziwego zdarzenia.mysle,ze to bylaby bardziej potrzebne niz jakies pociagi w Swieciu.owszem uwazam ze skoro jest dworzec PKP w Terespolu to warto tam robic inwestycje i rozbudowywac inwrastrukture. Poza tym trzeba na to spojrzec realnie.Ilu ludzi jezdzi autobusami a ile pociagami.wytlumaczenie " nikt nie jezdzi bo nie ma to nie jest odpowiedz" To jest na takiej samej zasadzie jakby mieli zbudowac w Swieciu linie tramwajowe.na poczatku wow super.tylko po jaka cholere skoro sa autobusy miejskie a 95 % spoleczenstwa jezdzi autami.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Swojak - niezalogowany 2020-03-07 12:15:27

    Przestańcie bajki opowiadać i pisać. Prawda jest taka, że kolej do Świecia nie powróci. Nie wierzcie w te woźniakowo - pisowskie plany, bo one wciąż zakładają, że na inwestycję w sporej części kasę wyłoży Świecie. Tak Świecie ma współfinansować budowę torów dla państwowej spółki, która na każdym kroku udowadnia, że nie zależy jej na mieszkańcach naszego regionu - pośpiechów połowa w Laskowicach nie staje od dawna. To jest tylko kolejne bicie piany gościa, który z wziąć żyje dziecięcą miłością do pociągów.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2020-03-07 12:38:13

    Wg mnie wpuszczanie pociągów tylko do Przechowa nie ma jakiegokolwiek sensu i tak zawsze to nie będzie dość dogodne miejsce dla Świecia. Zresztą czy ktoś z was naprawdę wierzy w to, że jakiś pośpieszny pociąg wjeżdża do Przechowa, zmienia lokomotywę i wraca do Terespola? Na to potrzeba z pół godziny. No i wyobraźcie sobie te zamknięte szlabany przy rondzie koło basenu.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Oko - niezalogowany 2020-03-07 13:11:28

    Sara - mówisz za burmistrza .On jeden przeciw całemu powiatowi..Widać że jesteś niedorozwinięta, informacyjnie zrób z burmistrzem nie na tydzień a na rok co godz kurs autobusu do Laskowice i do Terespola i przekonasz ludzi czy warto jeździć autem.Koscierzyna postawiła na kolej i wygrało społeczeństwo -zadowolone i przewoznik

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Gość - niezalogowany 2020-03-07 13:26:37

    A może metro?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    obdy - niezalogowany 2020-03-07 16:27:11

    Ślepe odnogi kolejowe nie działają dobrze nigdzie na świecie, więc nie mogą zadziałać i w Świeciu. Tylko stacja która jest na ważnej trasie ma jakikolwiek sens. W tym względzie podeście miasta jest nadzwyczaj przemyślane, chcą projektowania zupełnie nowej stacji przejazdowej i wykorzystania Terespola do czasu budowy, która pewnie nastąpi za kilkadziesiąt lat.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Terespol - niezalogowany 2020-03-07 16:55:40

    Zajmijcie się wszyscy święci ważnymi sprawami. My tu w Terespolu mamy drogi jak szwajcarski ser. Miasto swoje porobiło, ale te powiatowe nie nadają się do niczego. Niech się skarbnik powiatu szukaniem kasy na drogi zajmie a nie gadaniem o kolei, o której nie wie nic. Całą prawdę na początku tekstu powiedział Kamil Rybak. Kolej do Świecia nie ma sensu, to olbrzymia inwestycja i marnowanie pieniędzy. A masa durni przyklaskuje takim pomysłom zapominając, że wówczas nie będzie pieniędzy na inne rzeczy, na drogi, szkoły, chodniki, służbę zdrowia, place zabaw. Ludzie za czasów 500+ zdurnieli, wszystkim się wydaje, że kasę się drukuje.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Gościusz - niezalogowany 2020-03-07 17:06:06

    Kolej do Świecia? Nie! Lepiej uzdrowić Terespol lub Laskowice z dużym parkingiem strzeżonym i będzie pięknie!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    DooMEL - niezalogowany 2020-03-07 20:38:04

    Wystarczy dobrze ustawić linie miejska autobusów do Terespola na kolej. Tam wyremontować dworzec.... Taniej szybciej i bez utrudnień Czas jazdy do Terespola to 5min. Autobusem może 10...

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Gość - niezalogowany 2020-03-08 06:20:34

    Stacja w Terespolu nic wam nie da, pociągi dalekobieżne będą zatrzymywały się tylko i wyłącznie w laskowicach. Bo tylko tam jest rozgałęzienie na inne kierunki. Pociąg w Świeciu z jednym wagonem????? Przecież jak wpadłby cały skład to po zatrzymaniu się w przechowie blokowały przejazdy aż do MONDI. Lepiej drogę do Laskowic zróbcie i patrzcie jak rozumni ludzie a nie malpiszony.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2020-03-08 08:22:47

    Nie zgadzam się żeby miasto finansowało w pasażerskie połączenie kolejowe Terespol-Świecie Jak już ktoś wspomniał rozszerzyć administracyjnie granice miasta o Terespol, zmienić nazwę na Świecie, usprawnić połączenie dworca z centrum miasta.PKP ma w planach modernizację dworca w Terespolu i będziemy wszyscy zadowoleni.O dworcu autobusowym w mieście nie wspomnę to wizytówka Świecia,lepsze budować lodowisko na stadionie..

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Gość - niezalogowany 2020-03-08 21:22:48

    Po co ta kolej?? Juz próbowano nie dawno połaczeń arriva autobus z dworca PKS Świecie i przesiadki na pociąg i jeździły po góra dwie trzy osoby na cały autobus.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2020-03-09 09:31:14

    Kolej to nie tylko przewozy pasażerskie. Bardzo duży ruch był w towarówce, Zakłady Mięsne, Centrala Nasienna, Paged gdzie była tarcica, Cukrownia wiadomo, Promonta gdzie obecnie jest Biedronka, Składnica opału na Witosa, Magazyny G. S. na Witosa, Rolnik z maszynami rolniczymi i . . . . . okoliczne Wsie miały bocznice rozładunkową i załadunkową. Na te potrzeby była nawet Parowozownia. Także tory zawsze się świeciły od przejazdów. Funkcjonowały skupy złomu, szmat i makulatury, to wszystko woziła kolej przez sto lat. Zatem jak można twierdzić o braku rentowności masowego przewoźnika.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gośćpisowniak - niezalogowany 2020-03-11 12:24:07

    Przypuszczam że Laskowice i Terespol po przebudowie będą miały TOALETY czynne.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Bożena - niezalogowany 2020-07-12 22:02:31

    Moim zdaniem najbardziej rozsądnym pomysłem jest wcielenie Terespola do Świecia , utworzenie dworca PKP Świecie-Terespol jako kluczowego połączenia dla Świecia i Chełmna , odrestaurowanie dworca jako perełki architektonicznej i zabytku którym w 1852 r zachwycał się król pruski Fryderyk Wilhelm IV podczas pierwszego przejazdu pociągu na trasie Bydgoszcz -Gdańsk , stworzenie całej okolicznej infrastruktury i byłby ,,wilk syty i owca cała".Zważywszy na to że mieszkańcy Terespola są przyzwyczajeni do hałasu przejeżdżających pociągów pewnie nie mieliby nic przeciwko takiemu rozwiązaniu ponieważ na pewno by na tym zyskali , może pojawiłyby się nawet ekrany dźwiękoszczelne , nie mówiąc o tym że pewnie drogi dojazdowe stałyby się normalnymi szosami a nie jak do tej pory jakimiś zlepkami corocznych dolewek asfaltu.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Witek - niezalogowany 2020-07-13 12:29:09

    Jestem za opcją Pani Bożeny .

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo nSwiecie.pl




Reklama
Wróć do