
PKP PLK od dłuższego czasu planuje modernizację linii kolejowej nr 201. Zadowolenia z tego powodu nie kryją działacze na rzecz rozwoju transportu w naszym regionie
Roboty budowlane i realizacja projektu pn. „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto”, na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna, zaplanowana jest na lata 2022-2026. Oznacza to, że w powiecie świeckim prace zostaną przeprowadzone w miejscowościach Serock, Lubania-Lipiny, Świekatowo, Lipienica i Błądzim. W 2018 roku informowano, że Polskie Linie Kolejowe przebudują 29 peronów m.in. na stacjach i przystankach Maksymilianowo, Stronno, Serock, Świekatowo, Błądzim, Wierzchucin, Zarośle, Lipowa Tucholska, Olpuch. Perony będą wyższe i dłuższe. Komfort pasażerów poprawią nowe wiaty, oświetlenie, ławki, megafony i tablice informacyjne.
Podniosą poziom bezpieczeństwa
O inwestycji opowiedział nam ostatnio Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK. - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują m. in. przebudowę stacji oraz przystanków osobowych, obiektów inżynieryjnych, modernizację istniejącego toru i dobudowę drugiego na odcinku Maksymilianowo – Gdańsk Osowa oraz elektryfikację linii – mówi przedstawiciel kolei. - Poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym podniesiony zostanie dzięki przebudowie przejazdów kolejowo-drogowych. Poprawi się oferta kolei w połączeniach dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Zwiększona częstotliwość i punktualność kursowania pociągów pasażerskich umożliwi ich lepsze skomunikowanie z innymi środkami transportu – dodaje nasz rozmówca.
Więcej pociągów
Po zakończeniu inwestycji zwiększy się prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna. Poprawi się przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Podróżni zyskają lepszy dostęp do pociągów, a port w Gdyni możliwość odprawy większej liczby towarów przewiezionych koleją.
"Modernizacja jest bardzo potrzebna"
Zadowolenia z planowanych prac nie kryją działacze na rzecz rozwoju transportu w naszym regionie. Jednym z nich jest Rafał Wąsowicz – prezes Kujawsko-Pomorskiego Stowarzyszenia Rozwoju Transportu Publicznego. Jego zdaniem modernizacja linii nr 201 na odcinku Bydgoszcz-Gdynia jest bardzo potrzebna nie tylko z uwagi na skalę makro, ale przede wszystkim polepszy to sytuację obszarów lokalnych. - Skupiając się na powiecie świeckim mieszkańcy będą mieli do dyspozycji znacznie więcej połączeń pasażerskich, zwiększy się nie tylko przepustowość linii, ale również elektryfikacja pozwoli na skierowanie części pociągów PKP InterCity łączących Bydgoszcz z Gdynią właśnie na linię 201 – twierdzi Rafał Wąsowicz. - Sugerujemy, aby było to od sześciu do ośmiu par, co pozwoli znacznie zwiększyć dostępność komunikacyjną. Szczególnie dla odcinka w powiecie tucholskim Wierzchucin - Lipowa Tucholska, gdzie obecnie ruch od grudnia jest zawieszony poza jednym kursem porannym. Również stacja Stronno wyposażona będzie w urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które umożliwią wyjazd pociągów na nową linię do Koronowa – dodaje.
Budowa łącznika
Rafał Wąsowicz przekazał nam, że Kujwasko-Pomorskie Stowarzyszenie Rozwoju Transportu Publicznego zgłosi w najbliższym czasie do PKP PLK potrzebę budowy łącznika linii 201 z linią 240. - Uważamy za konieczne zabezpieczenie łącznicy z kierunku Bydgoszczy na kierunek zachodni do Pruszcza Bagienicy. W przyszłości będzie to element innego projektu kolejowego, o którym chętnie opowiemy przy okazji innego tematu.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Gdzie w Laskowicach przy stacji PKP można bezpiecznie parkować samochód. Czy jest parking strzeżony.