
W ostatnim czasie informowaliśmy o obawach mieszkańców Świekatowa dotyczących zwiększenia hałasu w związku z planowaną modernizacją linii kolejowej
Przypomnijmy, że PKP PLK planuje modernizację linii kolejowej na odcinku Maksymilianowo-Kościerzyna. Jest to linia nr 201, która przebiega przez gminę Świekatowo. Już od samego początku sprawa budziła emocje, gdyż w planach jest likwidacja przejazdu na ul. Wojska Polskiego w Świekatowie. W niektórych miejscowościach planuje się likwidację przejazdów kolejowych i zastąpienie ich bezkolizyjnymi skrzyżowaniami jak wiadukty oraz mosty. Na ul. Dworcowej w Świekatowie nie ma takich planów. Jak tłumaczy PKP PLK brak ku temu podstaw prawnych, gdyż nie ma w tym miejscu dużego natężenia ruchu. Są też niedogodności terenowe, aby wybudować taki obiekt. Dla ułatwienia mają zostać wybudowane nowe drogi dojazdowe, a dla bezpieczeństwa przejazd na ul. Dworcowej ma zostać wyposażony w dodatkowe urządzenia.
Zwiększy się hałas?
To jednak nie jedyna sprawa, która niepokoi mieszkańców. Obawiają się oni, że poprzez zwiększenie prędkości pociągów nastąpi też zwiększenie hałasu. Na ostatnią sesję Rady Gminy w Świekatowie przybyli zainteresowani, którzy wyrazili swoje obawy. Pytali oni wójta czy w ramach inwestycji powstaną ekrany akustyczne. - Jeżeli na początku nie będzie ekranów dźwiękochłonnych to później już ich nikt nam nie założy – mówił podczas sesji jeden z mieszkańców. Wójt gminy Świekatowo Marek Topoliński tłumaczył, że nie ma wglądu do szczegółowych danych.
"Przewidziano wykorzystanie nowoczesnej technologii"
Postanowiliśmy zatem zapytać o to PKP PLK. - W ramach przygotowania dokumentacji projektowej dla zadania pn. „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz-Trójmiasto” wykonana została analiza akustyczna – informuje Przemysław Zieliński, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe. - Zwiększenie prędkości pociągów nie wpłynie negatywnie na komfort mieszkańców gminy Świekatowo. Przewidziano wykorzystanie nowoczesnej technologii dla budowy torowiska tj. zastosowanie torów bezstykowych, po których pociągi jeżdżą ciszej, elektryfikację linii oraz budowę ekranów akustycznych w lokalizacjach narażonych na przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu. Przewidziano także rezerwę terenową pod dodatkowe ekrany akustyczne, jeśli w związku ze wzrostem ruchu pociągów pojawi się konieczność ich zabudowy w przyszłości. Po zakończeniu inwestycji wykonane zostaną również analizy porealizacyjne. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują inwestycje zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym środowiskowymi. Ideą jest jak najmniejsza ingerencja i korzystny dla mieszkańców efekt – dodaje Przemysław Zieliński.
fot. ilustracyjne - archiwum PKP PLK
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie