Reklama

Ministerstwo zabrało głos w sprawie przejazdu w Świekatowie. Co dalej z tym miejscem?

PKP PLK planuje modernizację linii kolejowej nr 201 na odcinku Maksymilianowo-Kościerzyna. W niektórych miejscowościach planowane jest wybudowanie np. wiaduktów na przejazdach kolejowych. W Świekatowie przy ul. Dworcowej nie

Sprawa poruszyła niektórych mieszkańców. Do naszej redakcji zgłosił się m.in. Franciszek Rulewski – pierwszy wójt gminy Świekatowo. Jego zdaniem budowa wiaduktu jest konieczna chociażby ze względu na perspektywiczny rozwój miejscowości. Jak twierdzi były wójt rozgoryczeni brakiem wiaduktu będą wszyscy: mieszkańcy zamieszkujący po stronie wschodniej trasy kolejowej, nowi nabywcy działek, rolnicy posiadający tam grunty itp. Utrudni to także dostęp turystów do tych terenów, a mieszkańcom dostęp do szkół i innych instytucji.

Inwestycja niezgodna z przepisami prawa

Z postulatami Franciszka Rulewskiego zgadza się obecny wójt Marek Topoliński. Zgłosił on swoje i mieszkańców zastrzeżenia do wyższych organów. W ubiegłym tygodniu wpłynęła odpowiedź w tym zakresie z Ministerstwa Infrastruktury. Departament Kolejnictwa tłumaczy, że na etapie opracowania dokumentacji projektowej przeprowadzono analizy w zakresie zasadności likwidacji poszczególnych przejazdów i zastępowania ich skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. Zbadano m.in. natężenie ruchu i stwierdzono, że budowa skrzyżowania bezkolizyjnego jest niezgodna z obowiązującymi przepisami prawa. Według Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju skrzyżowanie wielopoziomowe stosuje się w przypadku jeżeli linia kolejowa lub bocznica kolejowa krzyżuje się z autostradą lub drogą ekspresową; na linii kolejowej krzyżującej się z drogą ruch pociągów jest prowadzony albo planowany z prędkością wyższą niż 160 km/h; łączny czas zamknięcia przejazdu kolejowo-drogowego dla pojazdów drogowych jest dłuższy niż 12 godzin na dobę; istnieją dogodne warunki terenowe i zastosowanie skrzyżowania wielopoziomowego jest uzasadnione pod względem ekonomicznym lub obronnym.

Likwidacja budynku i parkingu

- Teren dookoła jest stosunkowo płaski, co wiązałoby się z koniecznością budowy wysokich nasypów oraz koniecznością zajęcia terenów przyległych – tłumaczy Marcin Piwowarski, zastępca dyrektora Departamentu Kolejnictwa. - W przypadku bezpośredniego otoczenia drogi po zachodniej stronie torów do likwidacji należałoby przeznaczyć budynek na działce 317/2 oraz nieformalny parking na działce 272/4, a kilka pobliskich domów straciłoby dostęp do drogi publicznej, co rodziłoby konieczność dalszej rozbudowy systemu dróg dojazdowych. Dodatkowo, wyżej przytoczone rozporządzenie nakazuje likwidację wszystkich istniejących przejazdów w poziomie w promieniu 3 km od nowo budowanego skrzyżowania bezkolizyjnego. Tym samym budowa wiaduktu w km 56,640 omawianej linii kolejowej wymuszałaby likwidację przejazdu w km 55,015, co przełożyłoby się bezpośrednio na utrudnienia w organizacji docelowego ruchu drogowego i mogłoby rodzić konflikty społeczne lokalnych mieszkańców – dodaje Marcin Piwowarski.

fot. archiwum IN

Aplikacja nswiecie.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo nSwiecie.pl




Reklama
Wróć do