
PKP PLK planuje modernizację linii kolejowej nr 201 na odcinku Maksymilianowo-Kościerzyna. W niektórych miejscowościach planowane jest wybudowanie np. wiaduktów na przejazdach kolejowych. W Świekatowie przy ul. Dworcowej nie
Sprawa poruszyła niektórych mieszkańców. Do naszej redakcji zgłosił się m.in. Franciszek Rulewski – pierwszy wójt gminy Świekatowo. Jego zdaniem budowa wiaduktu jest konieczna chociażby ze względu na perspektywiczny rozwój miejscowości. Jak twierdzi były wójt rozgoryczeni brakiem wiaduktu będą wszyscy: mieszkańcy zamieszkujący po stronie wschodniej trasy kolejowej, nowi nabywcy działek, rolnicy posiadający tam grunty itp. Utrudni to także dostęp turystów do tych terenów, a mieszkańcom dostęp do szkół i innych instytucji.
Inwestycja niezgodna z przepisami prawa
Z postulatami Franciszka Rulewskiego zgadza się obecny wójt Marek Topoliński. Zgłosił on swoje i mieszkańców zastrzeżenia do wyższych organów. W ubiegłym tygodniu wpłynęła odpowiedź w tym zakresie z Ministerstwa Infrastruktury. Departament Kolejnictwa tłumaczy, że na etapie opracowania dokumentacji projektowej przeprowadzono analizy w zakresie zasadności likwidacji poszczególnych przejazdów i zastępowania ich skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. Zbadano m.in. natężenie ruchu i stwierdzono, że budowa skrzyżowania bezkolizyjnego jest niezgodna z obowiązującymi przepisami prawa. Według Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju skrzyżowanie wielopoziomowe stosuje się w przypadku jeżeli linia kolejowa lub bocznica kolejowa krzyżuje się z autostradą lub drogą ekspresową; na linii kolejowej krzyżującej się z drogą ruch pociągów jest prowadzony albo planowany z prędkością wyższą niż 160 km/h; łączny czas zamknięcia przejazdu kolejowo-drogowego dla pojazdów drogowych jest dłuższy niż 12 godzin na dobę; istnieją dogodne warunki terenowe i zastosowanie skrzyżowania wielopoziomowego jest uzasadnione pod względem ekonomicznym lub obronnym.
Likwidacja budynku i parkingu
- Teren dookoła jest stosunkowo płaski, co wiązałoby się z koniecznością budowy wysokich nasypów oraz koniecznością zajęcia terenów przyległych – tłumaczy Marcin Piwowarski, zastępca dyrektora Departamentu Kolejnictwa. - W przypadku bezpośredniego otoczenia drogi po zachodniej stronie torów do likwidacji należałoby przeznaczyć budynek na działce 317/2 oraz nieformalny parking na działce 272/4, a kilka pobliskich domów straciłoby dostęp do drogi publicznej, co rodziłoby konieczność dalszej rozbudowy systemu dróg dojazdowych. Dodatkowo, wyżej przytoczone rozporządzenie nakazuje likwidację wszystkich istniejących przejazdów w poziomie w promieniu 3 km od nowo budowanego skrzyżowania bezkolizyjnego. Tym samym budowa wiaduktu w km 56,640 omawianej linii kolejowej wymuszałaby likwidację przejazdu w km 55,015, co przełożyłoby się bezpośrednio na utrudnienia w organizacji docelowego ruchu drogowego i mogłoby rodzić konflikty społeczne lokalnych mieszkańców – dodaje Marcin Piwowarski.
fot. archiwum IN
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie