
e-Urząd Skarbowy (e-US) to nowoczesny kanał komunikacji ułatwiający załatwianie spraw podatkowych różnym grupom klientów bez wychodzenia z domu
Elektroniczny urząd skarbowy (e-Urząd Skarbowy) to serwis na stronie podatki.gov.pl, w którym podatnicy szybko, łatwo i kompleksowo załatwią swoje sprawy podatkowe. Zrobią to logując się przez gov.pl (tj. profil zaufany, e-dowód lub bankowość elektroniczną), danymi podatkowymi lub aplikacją mObywatel. Dzięki personalizacji danych w e-Urzędzie Skarbowym zalogowany użytkownik ma dostęp do przeznaczonych tylko dla niego informacji i usług.
Usługi w e-Urzędzie Skarbowym
Od kilku lat na swoim koncie można m.in. skorzystać z usługi Twój e-PIT, czyli rozliczyć się z podatku dochodowego za miniony rok, w tym złożyć elektronicznie zeznanie PIT. Już dziś za pomocą e-US można złożyć pisma, takie jak np.: czynny żal, pełnomocnictwo UPL-i, zgłoszenie aktualizujące ZAP-3, zawiadomienie ZAW--NR i inne. Za pomocą e-US podatnicy mogą dostać zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami, o stanie zaległości,
o wysokości dochodu i składkach - a to wszystko bez konieczności uiszczenia opłaty skarbowej. Warunkiem jest jednak zgoda na doręczanie e-korespondencji dokonana na koncie w e-US. Trzeba pamiętać, że wyrażenie takiej zgody oznacza, iż korespondencja z urzędu skarbowego będzie przychodziła do podatnika już tylko za pośrednictwem konta w e-US, a nie np. listu poleconego. W e-US może się też zapoznać z informacjami
o podpisanych przez siebie aktach notarialnych oraz o otrzymanych mandatach, także za wykroczenia drogowe.
W e-Urzędzie Skarbowym systematycznie pojawiają się nowe usługi, dzięki którym możliwa staje się kompleksowa obsługa użytkowników.
Od 21 czerwca br. wszystkie organizacje, m.in. spółki, fundacje, stowarzyszenia, mogą korzystać z usług, które wcześniej były oferowane w e-US wyłącznie osobom fizycznym. W ramach konta organizacji można m. in. szybko i wygodnie wyrazić lub wycofać zgodę na otrzymywanie korespondencji w e-US, składać pisma do KAS, bezpłatnie występować o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach, składać zawiadomienie ZAW-NR i przeglądać swoje dane rejestracyjne.
Dzięki wprowadzeniu nowych funkcjonalności, organizacje mają możliwość złożenia w swoim imieniu pełnomocnictw do podpisywania deklaracji składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej UPL-1 i zawiadomień o ich zmianie lub odwołaniu OPL-1.
Dodatkowo w ramach konta organizacji została udostępniona lista pełnomocników, gdzie oprócz pełnomocnictw do podpisywania deklaracji składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, użytkownik będzie mógł przeglądać także informację o aktywnych pełnomocnictwach ogólnych.
18 września br. udostępniono w e-Urzędzie Skarbowym historię złożonych deklaracji na koncie organizacji. Nowa usługa umożliwia użytkownikom przeglądanie deklaracji elektronicznych złożonych przez organizację. Dodatkowo podatnicy mogą deklaracje: pobrać, wydrukować, zweryfikować dane podstawowe deklaracji złożonych w formie papierowej. Podatnicy posiadający aktywny dostęp do konta organizacji, zobaczą złożone przez organizację dokumenty za rok 2019 i kolejne lata podatkowe wraz z załącznikami z zakresu: podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatków zryczałtowanych (m.in. CIT-8, CIT-8AB, CIT-8E, CIT-6AR, CIT-6R, CIT-8ST, FIN-1), podatku od towarów i usług (m.in. VAT-7, VAT-8, VAT-9M), podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC-3, PCC-3/A). Płatnikom zostanie zaprezentowany PIT-4R, PIT-8AR.
Od 25 września br. na swoim koncie w e-Urzędzie Skarbowym można już weryfikować szczegóły własnych rozliczeń z fiskusem, w tym m. in. kwoty dokonanych wpłat zaliczek w ciągu roku na podatek dochodowy od osób fizycznych. To ogromne ułatwienie nie tylko dla podatników, lecz także dla biur rachunkowych i urzędów skarbowych. Dostęp do rozliczeń w e-Urzędzie Skarbowym wpłynie na prawidłowość sporządzenia rocznego zeznania podatkowego.
Dzięki uruchomionej usłudze podatnicy mają teraz kontrolę nad swoimi rozliczeniami z fiskusem. Mogą w każdej chwili sprawdzić, jakie deklaracje i kiedy złożyli, czy uregulowali swoje zobowiązania wobec fiskusa, czy w prawidłowej wysokości, czy nie mają zaległości. Na razie z nowej usługi mogą korzystać osoby fizyczne, w tym przedsiębiorcy i płatnicy. Ministerstwo Finansów zapowiada, że w docelowo udostępni tę usługę również organizacjom, czyli m.in. spółkom, fundacjom i stowarzyszeniom - na ich kontach w e-Urzędzie Skarbowym.
Wizyta w urzędzie skarbowym
Mimo, iż w e-Urzędzie Skarbowym można załatwić już większość spraw z którymi przez lata podatnicy przychodzili do urzędów skarbowych, to w wyjątkowych sytuacjach może zdarzyć się, że podatnik będzie chciał przyjść do urzędu skarbowego.
Pamiętajmy, że w takich przypadkach konieczne jest umówienie wizyty w urzędzie skarbowym. Najprościej zrobić to przez internet za pomocą elektronicznego formularza, dostępnego na stronie podatki.gov.pl. Usługa pozwoli podatnikowi zaplanować spotkania w dogodnych dla niego terminie i godzinie, przez co zwiększy komfort i bezpieczeństwo oraz pozwoli załatwić sprawę bez czekania w kolejce.
źródło: Urząd Skarbowy w Świeciu
fot. ilustracyjne
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie