
Pruszcz i Koronowo to sąsiednie gminy. Ta druga miejscowość położona jest już w powiecie bydgoskim. Połączenia komunikacyjne pozostawiają jednak wiele do życzenia
Koronowo (powiat bydgoski) jest obszarowo jedną z największych gmin w województwie kujawsko-pomorskim. Graniczy z gminą Pruszcz, leżącą już w powiecie świeckim. Przypomnijmy, że Pruszcz pretenduje do tego, aby uzyskać status miasta. Oba ośrodki dzieli około 22 km. Dotarcie jednak z jednej miejscowości do drugiej dla osób niezmotoryzowanych jest bardzo utrudnione. Aby dostać się z Koronowa do Pruszcza, trzeba najpierw dojechać autobusem do Bydgoszczy, stamtąd udać się na pieszo lub komunikacją miejską na dworzec PKP i następnie wsiąść w pociąg do Pruszcza.
Ślady przeszłości
Koronowo posiadało kiedyś linię kolejową wąskotorową do Bydgoszczy. Połączenie zostało utworzone w 1895 roku. Ruch osobowy zlikwidowano w 1969 roku, a przewozy towarowe w 1992 roku. Tory rozebrano, a dzisiaj tym szlakiem poprowadzona jest ścieżka rowerowa. Jeżeli chodzi o połączenie normalnotorowe, to w Koronowie tory są. Nie prowadzą one jednak do Bydgoszczy, a do Tucholi. Od kilku lat nie jeżdżą tu jednak żadne pociągi.
Plany są ambitne
Od dłuższego czasu głośno mówi się o połączeniu kolejowym z Koronowa do Bydgoszczy. Walczą o to lokalni działacze i pasjonaci. Sprawa w ostatnim czasie nabrała tempa. Również mieszkańcy Pruszcza zaczęli zadawać pytania, czy inwestycja poprawiłaby jakość komunikacyjną na trasie Pruszcz-Koronowo. Postanowiliśmy zapytać o to PKP PLK. - Projekt pn. „Utworzenie nowego połączenia kolejowego Bydgoszcz – Koronowo – Więcbork – Sępólno Krajeńskie – Chojnice” jest jednym z projektów, który pozytywnie przeszedł ocenę formalną i znalazł się w II etapie naboru do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku – wyjaśnia nam Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK. - W drugim etapie samorządy mają 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Aby wypracować jednolity standard koncepcji, samorządy będą pracowały na udostępnionych przez PLK dokumentach przetargowych dla inwestycji punktowych lub liniowych. Ponadto wnioskodawcy pozyskają niezbędne dokumenty, opinie oraz wnioski z konsultacji społecznych. Istotne będzie także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15 proc. wartości inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów minimum 4 pary pociągów przez 5 lat. Po tym etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji w Programie Kolej Plus - dodaje Zieliński.
Trwa postępowanie przetargowe na opracowanie studium
Projekt Urzędu Gminy w Koronowie obejmuje m.in. budowę nowego odcinka linii Koronowo – Stronno o długości ok. 9,5 km wraz z budową nowych przystanków Koronowo Południowe i Samociążek oraz modernizację i budowę linii w kierunku Więcborka i Chojnic. Obecnie trwa postępowanie przetargowe na opracowanie Wstępnego Studium Planistyczno-Prognostycznego dla projektu, które m. in. doprecyzuje koszt robót i określi rekomendowany przebieg linii. W przypadku zakwalifikowania projektu gminy Koronowo do Programu następnym krokiem, po podpisaniu umowy z samorządem na realizację projektu, będzie wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych.
Czy polepszy to jakość połączeń do Pruszcza?
Na nasze pytanie, czy inwestycja poprawiłaby jakość połączeń na linii Pruszcz-Koronowo, przedstawiciel PKP PLK odpowiada: - Realizacja inwestycji umożliwiłaby dojazd podróżnych ze stacji Pruszcz Pomorski do Koronowa z przesiadką na stacji Maksymilianowo.
Program wart miliardy
Sam Program Kolej Plus zaplanowany jest do realizacji do 2028 roku. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart 6,6 mld zł, w tym 5,6 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 1 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Dla mieszkańców Pruszcza lepszym rozwiązaniem byłoby uruchomienie połączeń TLK i ICC z Pruszcza w strone Bydgoszczy oraz Gdańska. Więcej osób pracuje oraz uczy się w Bydgoszczy.