
Od dłuższego czasu mówi się modernizacji linii kolejowych w naszym regionie. Postanowiliśmy sprawdzić jakie konkretnie plany ma PKP związane z gminą Pruszcz
Przez gminę Pruszcz przebiegają dwie linie. Jedna o numerze 201 łączy Nową Wieś Wielką z Gdynią Port. Na jej trasie znajduje się Serock. Natomiast druga linia o numerze 131 łączy Chorzów z Tczewem. Tu na trasie znajdują się dworce kolejowe w Pruszczu oraz Parlinie. - Roboty budowlane i realizacja projektu pn. „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto”, na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna, zaplanowana jest na lata 2022-2026 – przekazał nam Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP PLK. Oznacza to, że jeżeli inwestycja dojdzie do skutku to prace zostaną także wykonane w innych miejscowościach powiatu świeckiego, a konkretnie w Lubania-Lipiny, Świekatowie, Lipienicy i Błądzimiu.
Przebudowa stacji, przystanków...
Co dokładnie ma zostać zmienione? Wyjaśnił nam to przedstawiciel PKP. - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują m. in. przebudowę stacji oraz przystanków osobowych, obiektów inżynieryjnych, modernizację istniejącego toru i dobudowę drugiego na odcinku Maksymilianowo – Gdańsk Osowa oraz elektryfikację linii – mówi Przemysław Zieliński. - Poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym podniesiony zostanie dzięki przebudowie przejazdów kolejowo-drogowych. Poprawi się oferta kolei w połączeniach dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Zwiększona częstotliwość i punktualność kursowania pociągów pasażerskich umożliwi ich lepsze skomunikowanie z innymi środkami transportu – dodaje nasz rozmówca.
Pociągi pojadą szybciej
Po zakończeniu inwestycji zwiększy się prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna. Poprawi się przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Podróżni zyskają lepszy dostęp do pociągów, a port w Gdyni możliwość odprawy większej liczby towarów przewiezionych koleją.
Co na trasie nr 131?
PLK przygotowuję również dokumentację projektową dla projektu pn. „Prace w ciągu C-E 65 na odcinku Zduńska Wola – Inowrocław – Tczew” LCS Bydgoszcz Główna, dla odcinka Złotniki Kujawskie – Smętowo Graniczne. Jest to wspomniana linia nr 131. Zakres inwestycji oznacza, że na terenie powiatu świeckiego zmodernizowana zostanie linia w miejscowościach Pruszcz, Parlin, Terespol Pomorski, Laskowice, Warlubie i Twarda Góra. Przewiduje się m. in. modernizację torów, przebudowę obiektów inżynieryjnych, przebudowę stacji wraz z infrastrukturą pasażerską, co ma poprawić komfort i dostęp podróżnych do kolei.
Będzie wiadukt kolejowy w Pruszczu
Mieszkańcy Pruszcza pytają także od dłuższego czasu czy możliwa jest budowa wiaduktu kolejowego w samym centrum Pruszcza. Przemysław Zieliński z PKP PLK potwierdził nam, że jest w planach budowa takiego obiektu. - Na styku dróg i torów podniesiony zostanie poziom bezpieczeństwa dzięki zastąpieniu przejazdów kolejowo-drogowych skrzyżowaniami bezkolizyjnymi, w tym m. in. w Pruszczu, gdzie planuje się budowę wiaduktu kolejowego – przekazał przedstawiciel PKP. - W efekcie, po zakończeniu inwestycji, pociągi pasażerskie będą mogły pojechać z prędkością do 200 km/h (zamiast 50-160 km/h jak obecnie), a towarowe z prędkością do 120 km/h (zamiast 40-100 km/h). Realizacja prac budowlanych przewidziana jest na lata 2023-2026 – deklaruje Zieliński.
fot. przejazd kolejowy w Pruszczu
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie