
W Urzędzie Marszałkowskim sporządzono listę 26 potrzeb i wyzwań rozwojowych naszego województwa, dla urzeczywistnienia których potrzebne jest systemowe wsparcie rządowe. O możliwościach realizacyjnych rozmawiał 5 stycznia z parlamentarzystami regionu marszałek Piotr Całbecki
- Lista jest długa, ale realna, wszystkie umieszczone na niej cele są do osiągnięcia, wszystkie są istotne – przekonuje marszałek Piotr Całbecki. - Oprócz tych, które są na naszej mapie/deklaracji, pod którą podpiszą się wszyscy obecni na spotkaniu posłowie i senatorowie, mamy jeszcze kilka innych, o których będziemy rozmawiać. Najważniejsze pozostają wciąż szpitale, musimy kontynuować nasz wielki program modernizacji lecznic w naszym województwie. Mamy też nadzieję na systemowe rozwiązanie kwestii szpitala w Grudziądzu, który, mam nadzieję, zostanie wreszcie oddłużony, nabierze rozpędu i swobody działań. Mówimy również o nauce, o innowacjach, o stworzeniu sieci instytutów badawczo-wdrożeniowych oraz programu, który będzie finansował badania naukowe służące poprawie konkurencyjności naszej gospodarki. Kolejny temat to właśnie gospodarka i obszary inwestowania gospodarczego – te duże, ale też mniejsze, zlokalizowane w każdej gminie, bo dywersyfikacja rozwoju gospodarczego pozostaje naszym priorytetem. Mamy nowe rozdanie, nowych posłów i naszych ministrów w rządzie. Mam nadzieję, że będą wpierać nasze projekty – dodał Całbecki.
Priorytet nr 1 – Wysoki potencjał kluczowej infrastruktury medycznej na terenie województwa
Priorytet nr 2 - Regionalny Szpital Specjalistyczny im. dr Władysława Biegańskiego w Grudziądzu
Celem wyzwania jest przeprowadzenie systemowych działań na rzecz uregulowania sytuacji finansowej Regionalnego Szpitala Specjalistycznego im. dr. Władysława Biegańskiego w Grudziądzu – Szpital jest wskazywany jako najbardziej zadłużona placówka tego typu w Polsce
Priorytet nr 3 - Wzmocnienie potencjału leczniczego uzdrowisk Ciechocinek, Inowrocław oraz Wieniec-Zdrój
Wyzwanie polega na wzmocnieniu potencjału uzdrowisk Ciechocinek, Inowrocław oraz Wieniec Zdrój, rozumianego zarówno w aspektach prowadzenia działalności stricte leczniczej, jak też składającego się na całokształt satysfakcji z pobytu kuracjuszy w uzdrowiskach na terenie województwa, poprzez dedykowanie środków na realizację strategii rozwoju potencjału uzdrowiskowego każdego z ośrodków
Priorytet nr 4 - Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy
Wyzwanie dotyczy rozbudowy siedziby Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy o nowy budynek, z małą salą koncertową, kawiarnią artystyczną, restauracją oraz salonem wydawniczym, a także zapleczem dla artystów. Wartością dodaną dla założenia jest zaplanowana budowa parkingu podziemnego. Projekt zakłada także remont i restaurację głównej sali koncertowej z zachowaniem jej szczególnych walorów akustycznych oraz jej doposażenie w nowoczesne zaplecze do obsługi realizacyjnej.
Priorytet nr 5 - Ujęcie tężni w Ciechocinku na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO
Wyzwanie zakłada wpis zespołu trzech, XIX-wiecznych tężni solankowych wraz z warzelnią soli oraz okolicznymi parkami: Tężniowym oraz Zdrojowym w Ciechocinku na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Priorytet nr 6 - Budowa drogi ekspresowej S5
Przedsięwzięcie dotyczy budowy drogi S5 na odcinku Nowe Marzy/Węzeł Grudziądz – Wirwajdy (Ostróda), jako kontynuacja budowy istniejącej drogi S5 Wrocław – Nowe Marzy.
Priorytet nr 7 - Budowa drogi ekspresowej S10
Przedsięwzięcie dotyczy budowy drogi S 10 Naruszewo – Szczecin. Docelowo droga przebiegać będzie przez cztery województwa – zachodniopomorskie, wielkopolskie, kujawsko-pomorskie i mazowieckie, łącząc ze stolicą kraju (Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej – OAW S 50) Toruń, Bydgoszcz i Szczecin.
Priorytet nr 8 - Budowa drogi ekspresowej S15
Przedsięwzięcie dotyczy wprowadzenia do rządowych planów rozwoju dróg, zadania mającego na celu realizację nieplanowanej dotąd drogi ekspresowej, której przebieg będzie nawiązywał do przebiegu drogi nr 15, a droga ekspresowa zostałaby wykonana poprzez jej przebudowę lub realizację od podstaw w śladzie drogi istniejącej z niezbędnymi obwodnicami miejscowości. Droga krajowa nr 15, to droga w relacji Ostróda – Trzebnica, która na terenie województwa biegnie przez Brodnicę, Kowalewo Pomorskie, Toruń, Gniewkowo, Inowrocław, Strzelno.
Priorytet nr 9 - Przebudowa drogi krajowej nr 25
Przedsięwzięcie dotyczy przebudowy drogi krajowej nr 25 biegnącej w relacji Oleśnica – Bobolice, która na terenie województwa kujawskopomorskiego łączy Strzelno, Inowrocław, Bydgoszcz, Koronowo, Sępólno Krajeńskie i Kamień Krajeński.
Priorytet nr 10 - Przebudowa drogi krajowej nr 80
Przedsięwzięcie dotyczy przebudowy drogi krajowej nr 80 Lubicz – Pawłówek na odcinku Bydgoszcz – Toruń. Realizacja drogi jako drogi klasy głównej ruchu przyspieszonego w układzie jezdni 2+2 lub 2+1 wraz z budową drugiego mostu na Wiśle w Bydgoszczy (Fordonie). Rozbudowa istniejącej drogi powinna doprowadzić docelowo do przekroju 2×2 na odcinku od granicy Bydgoszczy do Węzła Czarnowo (planowanego połączenia z drogą nr 10 za pomocą mostu na Wiśle w rejonie Solec Kujawski – Czarnowo).
Priorytet nr 11 - Budowa nowych mostów na Wiśle
Przedsięwzięcie dotyczy budowy następujących mostów na Wiśle: 1) w rejonie Solca Kujawskiego (łączący S10 z DK80); 2) w Fordonie/Strzyżawie (w przebiegu DK80); 3) we Włocławku (element planowanej S10); 4) w Toruniu (w części zachodniej, jako połączenie S10 i DK15 z DK80).
Priorytet nr 12 - Budowa dodatkowej linii Kolei Dużych Prędkości zgodnej z interesem rozwojowym Województwa
Przedsięwzięcie dotyczy zmodyfikowania rządowych planów realizacji linii Kolei Dużych Prędkości w Polsce, w sposób uwzględniający interes rozwojowy województwa kujawskopomorskiego, to znaczy doprowadzenie do umieszczenia w planach realizacji nowej linii, w parametrach linii szybkich prędkości (350 km/h), biegnącej od linii CPK/Warszawa – Trójmiasto (w rejonie Włocławka) przez Włocławek, Toruń do Bydgoszczy. Linia ta może być przedłużona w kierunku Szczecina. Nowy odcinek od wyznaczanej linii CPK/Warszawa – Trójmiasto do Bydgoszczy to ok. 100 km.
Priorytet nr 13 - Budowa nowych linii kolejowych o charakterze wewnątrz regionalnym
Przedsięwzięcie dotyczy realizacji nowych linii kolejowych w relacjach:
• Mąkowarsko – Sępólno Krajeńskie
• Koronowo – Bydgoszcz
• Unisław – Chełmno
• Radziejów – Chełmce
• Rypin – Kowalewo Pomorskie
• Żnin – Szubin
Priorytet nr 14 - Budowa linii kolejowej Solec Kujawski – Port Lotniczy – Trzciniec
Przedsięwzięcie dotyczy realizacji nowej linii kolejowej, stanowiącej południową „obwodnicę kolejową” Bydgoszczy, biegnącą od linii kolejowej nr 131 w kierunku wschodnim do linii kolejowej nr 18, przy czym na wysokości Portu Lotniczego w Bydgoszczy na linii zlokalizowany będzie przystanek umożliwiający bezpośredni dojazd do terminala pasażerskiego.
Priorytet nr 15 - Tramwaj metropolitalny Bydgoszcz – Toruń
Wyzwanie polega na budowie linii tramwajowej łączącej centra obu miast stołecznych województwa kujawsko-pomorskiego. Linia wg założeń biec miałaby od Ronda Jagiellonów w Bydgoszczy do Alei Solidarności w Toruniu. Odległość pomiędzy centrami Bydgoszczy i Torunia wynosi około 48 km.
Priorytet nr 16 - Stworzenie warunków dla regularnego śródlądowego transportu na Wiśle
Głównym celem projektów inwestycyjnych na Drodze Wodnej Dolnej Wisły jest stworzenie warunków żeglugowych dla transportu wodnego śródlądowego łączącego Port w Gdańsku z zapleczem lądowym (w tym z Węzłem Logistycznym Bydgoszcz).
Priorytet nr 17 - Doprowadzenie do powstania Centralnego Portu Inwestycyjnego w Dźwierznie
Wyzwanie polega na realnym utworzeniu wielkoskalowej przestrzeni inwestycyjnej w Dźwierznie w gminie Chełmża, określanej jako „Centralny Park Inwestycyjny Dźwierzno”.
Priorytet nr 18 - Węzeł Logistyczny Bydgoszcz
Wyzwanie polega na realizacji idei Węzła Logistycznego Bydgoszcz – to znaczy multimodalnej infrastruktury logistycznej. Projekt ma składać się z dwóch autonomicznych, ale integralnych, funkcjonujących w ramach jednego przedsięwzięcia, elementów: • Terminala kolejowo-drogowego na bazie stacji kolejowej Bydgoszcz Emilianowo, • Platformy multimodalnej (terminala rzeczno-drogowokolejowego) na pograniczu Bydgoszczy i gminy Solec Kujawski.
Priorytet nr 19 - Nabrzeże przeładunkowe w Solcu Kujawskim
Koncepcja budowy nabrzeża wiślanego w Solcu Kujawskim, dotyczy inwestycji zlokalizowanej na 760 km rzeki Wisły, na terenie Gminy Solec Kujawski, w sąsiedztwie drogi wojewódzkiej nr 394. Składać się będzie z umocnionego nabrzeża przeładunkowego o długości 150- 200 m wraz z placem postojowym, manewrowym i magazynowym oraz urządzeniami do rozładunku i załadunku różnych grup towarowych. Przedsięwzięcie zostało uwzględnione w „Krajowym Programie Żeglugowym do 2030 r.”
Priorytet nr 20 - Elektrownia atomowa we Włocławku
Wyzwanie ma na celu budowę elektrowni jądrowej, wykonanej w technologii małego reaktora atomowego (SMR – Small Modular Reactor) o mocy około 300 MWe.
Priorytet nr 21 - Budowa stopnia wodnego Siarzewo
Wyzwanie polega na budowie stopnia wodnego na Wiśle w Siarzewie. Stopień ten ma być nowoczesną budowlą hydrotechniczną posadowioną w korycie rzeki, nie utworzy wielkiego zbiornika i nie będzie ograniczać przepływu wód w Wiśle. Zastosowane rozwiązania techniczne pozwolą na zachowanie charakteru rzecznego Wisły stabilizując poziom zwierciadła wody w korycie przy przepływach niskich.
Priorytet nr 22 - Kompleksowe uregulowanie gospodarki wodnej na obszarze Kujaw (realizacja projektu „Woda dla Kujaw – Żywność dla Polski”)
Celem podstawowym projektu jest poprawa bezpieczeństwa żywnościowego Polski, poprzez kompleksowe uregulowanie problemu zaopatrzenia w wodę (za pośrednictwem rurociągów) terenów o bardzo dużym potencjale dla prowadzenia gospodarki rolnej w południowej części województwa oraz przeprowadzenie pilotażu adaptacji sektora rolniczego do zachodzących zmian klimatu. Celami uzupełniającymi są: • wsparcie procesu transformacji energetycznej wschodniej Wielkopolski poprzez dostarczenie wody dla rekultywacji odkrywki w Tomisławicach; • zapewnienie zaopatrzenia w wodę na potrzeby przemysłu chemicznego w rejonie Inowrocławia; • ochrona nieodnawialnych zasobów wód podziemnych oraz odbudowa siedlisk
Priorytet nr 23 - Remediacja terenu po zakładach chemicznych Zachem w Bydgoszczy
Wyzwanie dotyczy konieczności kompleksowego rozpoznania zasięgu i skali zagrożeń środowiska oraz przeprowadzenia działań naprawczych (remediacji) dla terenu skażonego wskutek działalności przemysłu chemicznego w Bydgoszczy (rejon zakładów chemicznych Zachem).
Priorytet nr 24 - Doprowadzenie do powstania Kujawsko-Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej
Celem Wyzwania jest reforma funkcjonowania specjalnych stref ekonomicznych w Polsce, mająca na celu doprowadzenie do sytuacji „jedno województwo = jedna specjalna strefa ekonomiczna”. W województwie kujawsko-pomorskim reforma doprowadziłaby do powstania KujawskoPomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Aktualnie funkcjonujący podział Polski na zasięgi funkcjonowania poszczególnych SSE, nie odzwierciedla podziału administracyjnego i powoduje, że SSE nie są użytecznymi narzędziami stymulowania rozwoju gospodarczego Polski przy uwzględnieniu potrzeb i wykorzystaniu potencjału poszczególnych województw.
Priorytet nr 25 - Pilotażowy projekt rozwoju biogazowni rolniczych w województwie kujawsko-pomorskim, celem zwiększenia udziału biogazu (biometanu) w miksie odnawialnych źródeł energii
Wyzwanie ma na celu potraktowanie województwa kujawsko-pomorskiego jako przestrzeni dla realizacji pilotażu rozwoju gęstej sieci biogazowni rolniczych na terenach prowadzenia intensywnego rolnictwa, w celu zwiększenia udziału biogazu i biometanu w strukturze mocy zainstalowanej i produkcji energii z OZE. Wychodząc z założenia, że biogaz i biometan rolniczy stanowią obecnie niewielką część energii produkowanej ze źródeł odnawialnych, a jednocześnie, że na terenach rolniczych istnieje duży potencjał ich pozyskania – należy przeprowadzić pilotażowy projekt w obszarze reprezentatywnym. Takim obszarem może być województwo kujawskopomorskie lub wybrane jego rejony.
Priorytet nr 26 - Transport publiczny zasilany wodorem
Wyzwanie ma na celu upowszechnienie technologii wodorowej w transporcie publicznym na terenie województwa poprzez wprowadzenie taboru zasilanego tym paliwem oraz rozwój niezbędnej infrastruktury.
fot. Mikołaj Kuras dla UMWKP
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
To będzie tak jak te 100 konkretów. Np. dobrowolny ZUS Kosiniak tłumaczy, że mu chodziło o może wakacje od ZUS. Tak będzie.
To będzie tak jak te 100 konkretów. Np. dobrowolny ZUS Kosiniak tłumaczy, że mu chodziło o może wakacje od ZUS. Tak będzie.
To będzie tak samo jak te 100 konkretów.
Niech karolewska się nie chwali najgorsza osoba
ELEKTROWNIA ATMOMOWA WE WŁOCŁAWKU? TO RYZYKOWNY POMYSŁ W TAK DUŻYM MIEŚCIE
Zrobią z tego może 30 % to góra.
nic da Swiecia
Wszystko jest robione na kredyt i kiedyś się skaczy wszystkie inwestycje